Mielipiteet

Päivystyksestä

Menneenä viikonloppuna pysähdyin auttamaan verissäpäin kylänraitilla vastaantullutta iäkästä vanhusta. Vanhus oli hädässään kävellyt paikalliseen terveyskeskukseen vain todetakseen sen olleen kiinni. Ensiapua tilanteessa annettuani tarjosin hänelle kyydin kotiin, jossa odotti verensekainen sotku. Vanhus oli sinnitellyt vuotonsa kanssa jo aamuyöstä.

Koska aivan välitöntä hoitoa vaativasta tilanteesta ei ollut kyse päädyimme yhdessä soittamaan ensiapuun Forssan sairaalan tk päivystykseen. Päivystyksestä vastasi nauhoite, joka pyysi valitsemaan numeron sen mukaan mitä asia koskee. Tässä kohden jo uuvahtaneen vanhuksen oli vaikeaa seurata nauhoitteen ohjeita saati löytää älypuhelimestaan numeropaneeli-toimintoa, jolla tehdä valinta. Niinpä minä tein valinnan hänen puolestaan. Tämän jälkeen seurasi tiedote, miten jättää äänimerkin jälkeen viesti. Vanhus kuunteli viestin ensin itse vaikuttaen hämmentyneeltä, kuuntelin toiston, minkä jälkeen sanelin vierestä mitä asioita hänen tuli viestissä kertoa mm puhelinnumero, nimi, henkilöturvatunnus ja syy miksi soittaa. Paljon siis asiaa hädässä olevalle ihmiselle yhdistettynä puhelimen valintoihin.

Vanhus jäi odottamaan luvattua yhteydenottoa. Sovimme vanhuksen kanssa, että soitan hänelle ja varmistan ensiavusta soitetun hänelle takaisin. Soitin parisen tuntia myöhemmin ja vanhus kertoi, ettei hänelle oltu soitettu. Myöhemmin kuitenkin selvisi hoitajan vanhukselle soittaneen ja antaneen puhelimitse ohjeita, hän ei vain yhteydenottoa muistanut itse. Koska vuotoa edelleen jatkui, päädyimme vanhuksen kanssa ratkaisuun, että saattelin hänet sairaalaan ensiapuun, jossa vastassa oli mitä ystävällisin henkilökunta.

Jäin miettimään miten avuttomaan tilaan hädän alla ihminen jää, kun apua soittaessa ensin tulee suorittaa älyllinen valinta ja arvioida, millaista apua tilanteessaan tarvitsee. Hädässä keskittymiskyky ei nuoremmallakaan ole omiaan sisäistämään ohjeita saati vanhalla ihmisellä. Riski jäädä ilman apua on suuri. Kokisin tärkeäksi, että päivystysajanvarauksessa nauhoitteen sijasta puhelimeen vastaisi ihan oikea ihminen.

Itsekin hämmästynyt

Asiasanat

Fingerpori

comic

Uusimmat