Mielipiteet

Palestiinalaiskoulujen tuesta

FL:ssä oli 17.2.2019 toimittaja Ossi Rajalan artikkeli Suomen rahoittamasta palestiinalaisten nuorten koulunkäynnistä. Artikkelissa väitettiin israelilaisten sotilaiden aiheuttavan ongelmia koululaisille, joita he voivat pidättää tai ampua ilman syytä tai juutalaiset siirtokuntalaiset ovat joskus heitelleet kivillä palestiinalaisia. Tällaisissa väitteissä artikkelin toimittajan kannalta ei toteudu se journalismin periaate, että konfliktialueilla kuullut palestiinalaisten tarinat pitää tarkistaa luotettavista lähteistä, jos niitä levitetään tosina mediassa. Israelilaiset sotilaat ovat Länsirannalla turvaamassa vähemmistönä eläviä juutalaisasukkaita palestiinalaista terroria ja väkivaltaa vastaan, johon ovat syyllistyneet palestiinalaiset nuoretkin puukottamalla ja ampumalla jne.

Artikkelissa viitattiin myös palestiinalaisten opetussuunnitelmaan, jota Israelissa on arvosteltu antisemitismistä ja vihapuheesta Israelia kohtaan. Palestiinalaishallinnon ministeri tuohtui israelilaisten syytöksistä ja torjui ne perusteettomina. Mutta ovatko nämä syytökset vääriä?

Länsirannalla, Gazassa ja Itä-Jerusalemissa on käytössä opetussuunnitelma, jonka pohjalta tehdystä oppimateriaalista on löydetty runsaasti marttyyriuteen ja jihadismiin kannustavaa aineistoa, joka edistää radikalisoitumista. Oppimateriaali ei sisällä rauhankasvatuksen elementtejä, vaan juutalaiset kuvataan vihollisina, jotka täytyy tuhota ja Israel hävittää. Seuraavassa muutamia kyseisistä oppikirjoista löytyviä esimerkkejä:

– “Olen vannonut. Tulen uhraamaan vereni… Tulen hävittämään vallananastajat… ja tuhoamaan muukalaisten jäännökset” (3. luokan oppikirja)

– “Jerusalem on arabikaupunki, jonka esi-isämme rakensivat tuhansia vuosia sitten. Jerusalem on pyhä kaupunki muslimeille ja kristityille… ja silti kaupunki edelleen antautuu siionistisen miehityksen alla.”(7. luokan oppikirja)

– “Olen muslimi, uhraudun vapauttaakseni Al-Aqsan moskeijan.” (5. luokan oppikirja)

– “Kaikkein tärkeimmät aseellisen vastarinnan muodot: Marttyyrioperaatiot, kohteina sotilaat ja juutalaiset uudisasutukset sekä uudisasukkaat.” (8. luokan oppikirja)

– Oppikirjassa (Physics, Grade 11, Vol. 1, 2017, pp. 72,83) opetetaan fysiikkaa käyttäen kiven linkoamista esimerkkinä. Kivien heittelyä, jolla palestiinalaisteinit ovat aiheuttaneet useita israelilaisten kuolemaan johtaneita auto-onnettomuuksia, pidetään kirjassa hyödyllisenä.

Valitettavasti palestiinalaislapset ovat oman hallintonsa taholta systemaattisen terrorikiihotuksen kohteena. Kymmeniä kouluja on nimetty terroristien mukaan. Esim. Dalal Mughrabille, joka kaappasi bussin ja murhasi 37 ihmistä, joukossa 12 lasta, on omistettu useita kouluja. Koululaiset opetetaan pitämään terroristeja esikuvina. Samoin terrori-iskuja tehneille tai heidän perheilleen maksetaan palkkaa ja annetaan kunnianosoituksia: mm. 19 -vuotias oikeustieteen opiskelija Muhannad Halabi, joka murhasi kaksi perheenisää ja haavoitti perheenäitiä ja pikkulasta, sai muistomerkin, nimelleen omistetun kadun ja postuumisti lainopillisen arvon.

Palestiinalaisalueiden opetussektoria tuetaan n. 12 miljoonalla eurolla v. 2016–2019 suomalaisin verovaroin. Siksi nämä määrärahat on syytä jäädyttää, kunnes oppikirjojen sisältö vastaa YK:n näkemystä lasten edun mukaisesta opetuksesta.

Kalevi JokinenForssa

Uusimmat