Mielipiteet

Perustellusti sähköautoista

Jotta eivät puurot ja vellit menisi sekaisin, on syytä erottaa kokonaisenergian tuotannosta ja kulutuksesta sähkö. Se riittää sähköajoneuvoilla liikkumiseen. Eikä sähkön tuottaminen uusiutuvalla energialla ole suurimmassa osassa maailmaa enää mikään ongelma.

Saksan aurinkopaneelit syöttivät 2018 verkkoon virtaa 45,7 TWh, kasvu 16%. Euroopan suurin, 500 MW aurinkovoimala valmistuu tänä vuonna Espanjaan. Ja mikä tärkeintä, lukemattomilla katoilla alkaa olla 3-300 kW paneeleita yli omankin tarpeen. Rakennettu tuulivoimakapasiteetti puolestaan oli 2018 jopa suhteellisen pienessä Itävallassa sekin 3000 MWp (3,5 kertaa suuremmassa Suomessa 2044 MW).

Saksan johtavan autoklubin (ADAC) vertailulaskelman mukaan nollapäästöisen BMWi3-sähköauton 5 vuoden (75 000 km) kokonaiskustannukset ovat 20% edullisemmat kuin vastaavan polttomoottorimallin. Tässä on mukana erinäiset verohelpotukset, mutta tällaisia ovat myös esim. dieselautojen tuet verrattuna bensiinikäyttöisiin.

Mitä taas tulee akkuihin, autossa 10–15 vuotta, on niiden palautus 100% ja raaka-aineiden uusiokäyttö 75% (2017). Samoja materiaaleja käytetään enemmittä älähdyksittä miljardeissa kännyköissä, älypuhelimissa, kannettavissa tietokoneissa, navigaattoreissa ym., joiden palautus on globaalisesti katsottuna vain muutamia prosentteja. Näissä käyttöikä on pari vuotta ja sen jälkeen nolla, toisin kuin sähköauton akuissa, joita voi käyttää vielä vuosikausia sähkön varastointiin omaa uusiutuvaa energiaa tuottavissa yksityistalouksissa.

 

Sähköautojen hinta on vielä ongelma, mutta mitä maksoivat ensimmäiset kaapin kokoiset tietokoneet, joiden kapasiteetti ylittyy nykyisin monituhatkertaisesti useimpien povitaskussa tai käsilaukussa. Norjassa oli hinnasta huolimatta v. 2018 myydyistä autoista 31,2% sähköautoja ja Kiinassa myytiin näitä 2018 joulukuussa 160 000. Ei liene mikään häpeä, että siellä, johtavassa uusiutuvan energian maassa (334 GW), tämä tapahtuu ilman saasteiden vähentämiseksi?

Hiiltä energiana riittäisi sadoiksi vuosiksi, mutta uusimmillakaan filttereillä ei pystytä suodattamaan hienoimpia, alle 100 nanometrin partikkeleita, jotka ottavat kondensaatioytiminä valtavan vaikutuksen ympäristöprosessiin kuten inversiotilanteen muodostumiseen ja sateiden alueelliseen ja ajalliseen jakautumiseen (Magazin Bulletin of the American Meteorological Society). Näiden satojen kilometrien päähän leviävien nanopartikkeleiden alkuperä on pystytty paikallistamaan nimenomaan hiilivoimalaitoksiin ja öljynjalostamoihin, joissa tuhotaan tulevien sukupolvien monikäyttöinen raaka-aine ja rahoitetaan samalla niin pilvenpiirtäjien rakentamista aavikoille kuin kansainvälistä terrorismiakin.

Sokerina pohjalla sähköautoilun vastustajille mainittakoon Genevessä maaliskuussa esiteltävä italialaisen Pininfarinan Battista-urheiluauto, jossa on 1926 hv, 0–100 km/t alle 2 sekuntia, huippunopeus yli 400 km/t ja latausväli n. 500 km. Hankintahinnan suhteen tosin olisi vielä keskusteltavaa, sillä 2,5 miljoonaa $ ei löydy jokaisen sähköautoystävän taskusta.

Simo Salomaa

Fingerpori

comic

Uusimmat