Mielipiteet

Pitääkö FAI ja lukio yhdistää?

Forssan Lehden palstoilla on käyty keskustelua toisen asteen koulutuksen tulevaisuuden järjestämisestä.

Keskustelun avasi 16.2. LHKK:n yhtymäjohtaja ja rehtori Maaria Silvius. Omassa puheenvuorossaan hän pohti, miten tulevaisuudessaan Lounais-Hämeen toisen asteen koulutus pitäisi järjestää ja esitti erilaisia vaihtoehtoja koulutuksen toteuttamiseksi. Hän päättää kirjoituksensa: ”Toisen asteen koulutusta koskeva selvitys ei sido mihinkään, mutta auttaa arvioimaan vaihtoehtoja ja näkemään mahdollisuudet. Vasta sen jälkeen on päätösten aika.”

Forssan yhteislyseon opettajakunta otti osaa keskusteluun FL 19.2. Heidän mielestään ”Lukion ja FAI:n yhdistäminen näivettää lukion” ja kirjoituksessa tuomitaan kaikki tarjotut vaihtoehdot ja keskustelun avaukset, joita Silvius esittää. Kannanotossa uskotaan, että ”Forssan yhteislyseon malli, jossa lähikunnat ovat aktiivisesti mukana koulun toimintaa takaamassa johtokuntien kautta” on toimiva malli ja tässä pitää pitäytyä.

Kirjoitus päättyy: ”Lukion kannalta yhdistämisestä ei osattu viisi vuotta sitten kertoa yhtään ainutta hyötyä, ei myöskään nyt.” Tarkoittaako tämä sitä, että nykyinen olotila on pysyvä eikä mikään muutu, vaikka maailma ympärillämme muuttuu?

Ottamatta kantaa vielä siihen, että pitäisikö lukio ja FAI yhdistää, koska selvitystä ei ole vielä tehty, niin kannattaisiko sekä lukion opettajien että omistajien miettiä kaikesta huolimatta, mitä tehdään.

Helsingin Sanomissa oli 11.1. laaja artikkeli, joka pohjautui Tilastokeskuksen väestöennusteeseen vuoteen 2040 asti, kannattanee tutustua.

Ennuste oli todella karua luettavaa Lounais-Hämeen osalta. Siinä arvioitiin, että lukioikäisten määrä Jokioisilla, Tammelassa ja Humppilassa putoaisi alle puoleen nykyisestään ja Forssan sekä Ypäjän määrä vähenee välille 25–50%. Tämä on niin synkkää luettavaa, jota ei voi sivuuttaa sillä, että nyt meillä on asiat hyvin ja lukio-opetus on kustannustehokasta ja meillä on laaja, houkutteleva kurssitarjonta.

Tämän Tilastokeskuksen ennusteen vuoksi pitäisi kaikkien alueemme päättäjien hälytyskellot soida ja ryhtyä mitä pikimmiten miettimään, miten Lounais-Hämeessä säilytetään nykyisen kaltainen, laadukas toisen asteen opetus.

Se, miten tähän haasteeseen vastataan, haluaisin kuulla vastauksia niin lyseon opettajakunnalta kuin omistajilta. Ei varmaan ole haitaksi, jos muutkin esittäisivät ratkaisuja laadukkaan tulevaisuuden koulutuksen turvaamiseksi.

Uusimmat

Näkoislehti

2.7.2020

Fingerpori

comic