Mielipiteet

Poliittista propagandaa ja journalismia

Journalismi ei ole sama asia kuin media. Nämä käsitteet eivät ole synonyymejä. Hyviä asioita ovat molemmat mutta toinen menee usein propagandan puolelle ja hakien myös lukijoita, rahoitusta ja asiakkaita myös ilmoittajille, mainostajille jne. Länsimedian totuudenmukaisuus ei ole sekään ollut aina olemassa ja siitä voidaan medioissamme myös lipsua. Journalismi on eri asia. Journalismin ”universaalit” ihanteet ja etiikka syntyivät yliopistoissamme, mutta kyllä näitäkin periaatteita rikotaan.

Ronald Reaganin aikana syntyi ilmiö, jossa radikaali oikeisto alkoi saada suosiota ruokkien käsitettä, kuinka valtamedia on puolueellinen eikä siihen voi luottaa. Taustalla olivat paikalliset pienet mediat ja niiden taistelu medianäkyvyydestä. Sosiaalisen median kohdalla tämä ilmiö nettiaikanamme pääsi täysin valloilleen. Samalla myös journalistisista periaatteista alettiin tinkiä.

Yhteiskunnan rakenteiden muutosten heijastuminen näkyy medioissamme. Yhdysvalloissa demokraattien ja republikaanien leirit oivat etääntyneet toisistaan. Me taas Pohjolassa olemme ylimielisiä ja kuvittelemme itsestämme liikoja. Se mitä olisi tullut haastaa, oli liian voimakas medialle, vapaan markkinatalouden ja yritysten vallan rajat. Se oli lian suuri ja vahva muutettava rinnan aiemmin vaikuttaneen sosialismin ja sen tavan käsitellä medioitamme ja journalismia, muistaen Neuvostoliiton ja kylmän sodan vuodet. Myös valtamedia alkoi kompuroida periaatteissaan, ei vain pienet mediat tai sosiaalinen mediamme. Syntyi propagandistisia ja tiedossaan yhä epäluotettavampaa myös journalismia.

Forssan Lehti edustaa paikallista ja seutukunnallista mediaa. Mielipide seutuyhteistyöstä ja sen merkityksestä (FL 30.7.) on tyypillinen keskustalainen ja kiittelee, aivan oikein, takavuosien yhteistyötä ja ”viiden tähden” ohjelmaa. Muutin tuolloin Jokioisiin MTT:n (LUKE) palvelukseen seuraten aiemmin seutuyhteistyötä Neuvostoliiton hajotessa Keski-Karjalassa ja Laatokan Karjalassa. Vastasin lounaishämäläisten viiden tähden ohjelman ideakilpailuun ja voitin sen. Syntyi prosessi, jonka tuloksena voittanut idea muuttui kirjaksi ja levisi ympäri globaalia maailmaa agropolis-strategiana. Näin oli tarkoituskin ja käyttäen hyvää journalismia, ei poliittista propagandaa. Ilmiö kun kompastui Forssan talousalueella juuri tähän ilmiöön, poliittiseen propagandaan ja paikalliseen mediaan.

Ilkka Joenpalo jatkaa tätä samaa omassa kirjoituksessaan (FL 30.7.) haukkuen perussuomalaisia entisiä äänestäjiään ja Jyrki Jokinen kokoomuslaisia. Ilkka kertoo, kuinka suomalasia on EU:n jäsenmaiden kansalaisista 1,8 % ja Jyrkin propagandassa luku on 1,2 %. Ero on liki yhtä suuri kuin seutukaupunkiemme yhteinen väkiluku ja kaksi kertaa suurempi kuin asukkaiden määrä Helsingissä. Siellä kun valtaa kyttää vain runsas 6 % suomalaisista, oikeammin vain joku promille. Hesarin propaganda syntyy tästä vallasta ja sen keskittymästä Helsinkiin. Paikallinen propaganda vääristelee omia juttujaan pilaten näin tiedeyhteisön mahdollisuuden ohjata talousalueiden ohjelmien toteutustakin. Mediayhteiskunta ja sen poliitikot kun on liki sama kuin tuli isäntänä eikä renkinä.

Uusimmat

Näkoislehti

19.9.2020

Fingerpori

comic