Mielipiteet

Potkulautailu ennen ja nyt – Potkulautaturmilta ei nykyään, sillä jokainen haluaa näyttää mestariohjaajan ajotaitonsa.

Kuva: Enna Rautiainen
Kuva: Enna Rautiainen

Ennen oli miehet rautaa ja laivat puuta, on tuttu lause. Potkulaudatkin oli silloin puuta ja liikkuivat lihasvoimin potkimalla. Ne olivat menneinä aikoina kuntolaitteita ja salina oli monimuotoinen luonto raikkaan hengitysilman kera. Talvella potkulauta vaihtui potkukelkaksi. Kunto kohosi potkimalla, mutta potkut kohdistuivat vain maahan. Ja liikkuminen ei maksanut mitään.

Potkulaudat on nyt muodin mukaisia monimuotoisista raaka-aineista valmistettuja tekniikan ihmekulkijoita. Ne kulkevat nykyään eteenpäin ladattavista akuista saatavan sähkövirran avulla ilman, että tarvii potkia maata. Kyytimiehenä ja ohjaajana ovat edelleen rautaiset henkilöt, jotka hallitsevat hyvän tasapainon.

Potkulautaturmilta ei nykyään vältytä, sillä jokainen haluaa näyttää mestariohjaajan ajotaitonsa. Onnettomuudet on lisääntyneet, koska äänettömästi kulkevien sähköpotkulautojen nopeudet ovat jopa mopoautojen luokkaa. Lautojen pyörät ovat halkaisijaltaan pieniä ja ne löytävät ajoväyliltä montut, isot railot kuin nyppylätkin sekä muut tien käyttäjät ja se on sitten menoa, kun ihmisrefleksit eivät vauhdin huumassa pysy mukana.

Onkohan nyt alkamassa uusi muotisuunta siirtymällä sähköpotkulautoihin, kun EU kaavailee polttomoottorilla toimivien henkilöautojen myynnin lopettamisen v. 2035? Aika sen sitten näyttää, mutta jokin muu muotivillitys saattaa kiilata nykyisten menopelien sekaan.

Uusimmat

Fingerpori

comic