Mielipiteet

Ratahanke on utopiaa – Miljardeja maksavan junaliikenteen sijasta tulisi sijoittaa joustavaan jo valmiina olevaan liikenneratkaisuun eli Pori–Helsinki-tiehen

Forssan seudun ainoa rautatieasema on Humppilassa. Kuva: Tapio Tuomela
Forssan seudun ainoa rautatieasema on Humppilassa. Kuva: Tapio Tuomela

Ennen vaaleja puhalletaan taas henkeä ratahankkeeseenkin kuin pölyävään muumioon.

Toteutus olisi ollut ajankohtainen 100 vuotta sitten. Vielä 1950-luvulla kolisteltiin kapearaiteisella Forssan–Humppilan väliä mutta 1960-luvulla oli matkustajaliikenne jo pois”rationalisoitu”. Tavaraliikenne, Ferrarian rauta ja siirappitehtaan raaka-aineet kuitenkin kulkivat ja Finlayson oli vielä voimissaan, Jokioisten sahan puutavara kulki Humppilaan jne.

Viimeinen mahdollisuus ratahankkeelle oli 1970-luvulla, jolloin viimeisetkin kiskometrit ahneuden vallassa purettiin. Forssan kaunis asemarakennus tuomittiin hävitettäväksi ja toimenpide pantiin toimeen 100 kertaa joutuisammin kuin Kauppakadulla vuosikymmenet ohikulkijoita irvistelleiden puuröttelöiden suhteen.

Rautatien pitää nykyään olla maisemaystävällinen ratkaisu ja rata Poriin vedettäisiin maastoa myötäilevästi. Maisemaa raiskattaisiin 250 km x 50 m eli 12,5 miljoonan neliömetrin, 1250 hehtaarin alalta. Alle jäisivät niin mummonmökit, perhosniityt kuin sammakkolammitkin.

Tässä vaiheessa odottaakin vielä toiveikas minäni älähdystä nk. vihreiden taholta.

Nämä ratahehtaarit vaatisivat lisäksi alleen kymmeniätuhansia betonipölkkyjä ja useampimetrisen kivilohkare-, sepeli-, harjusora- ym. pohjustuksen = 1250 ha x 5 kuutiometriä. Mitkä viimeiset kalliot ja soraharjut uhrataan näitä 62,5 miljoonaa kuutiometriä varten, montako autokuormaa siitä tulisi ja paljonko kulutettaisiin dieseliä, teitä ja lähiasukkaiden hermoja?

Kiskojen suhteen ei tarvitse kenenkään saimaannorppapaitaansa repiä, sillä nämä 500 000 ratakiskometriä, á 60 kg eli 30 miljoonaa kg terästä, tulisivat epäilemättä Kiinasta, jossa muutama miljoonaa tonnia lisää rikki- ja CO2-päästöjä ei ilmaa paljoakaan rasittaisi.

Miljardeja maksavan junaliikenteen sijasta tulisi sijoittaa joustavaan jo valmiina olevaan liikenneratkaisuun eli Pori–Helsinki-tiehen. Ympäristöystävällisempää ja sata kertaa halvempaa olisi levittää tietä 3–4-kaistaiseksi pullonkaulojen kohdalta ja useiden kilometrien matkalta nykyisten parin ohituskaistapätkän sijasta.

Henkilöliikenteelle rataprojekti ei toisi mitään, sillä 200 km/t ajavien junien ei kannata pysähtyä Forssassa, jos ja kun sen pitäisi pysähtyä jälleen 15 km päässä Humppilassa. Tämä on nähty Turku–Toijala-välillä, jossa junia ei vauhtiin päästyä turhia jarrutella ja jolla pysäkeistä/asemista on lakkautettu 12:sta 9 (Loimaa–Toijala).

Jos ratahankkeisiin välttämättä halutaan miljardeja sijoittaa, niin sitten itä-länsisuuntaan –Siperiaa myöten, sillä Kiinan ja Euroopan kauppavaihdon suhde on 1000:1000 eli tänne tulee 1000 konttia halpaa rihkamaa ja sinne lähtee 1 kontillinen koneita kopiointia varten + 999 työpaikkaa.

Olisi kaukonäköisempää tutkia, miten tämä kauppatase ja työpaikkojen kato tulevaisuudessa tasapainotetaan, tai muuten ei tarvitse liikenteestäkään enää murheita ottaa.

Uusimmat

Fingerpori

comic

Näkoislehti