Mielipiteet

Rationalisointia jätteen ja postin kulkuun

Jäteautoralli mietityttää. Kuva: Esko Tuovinen
Jäteautoralli mietityttää. Kuva: Esko Tuovinen

Omakotialueiden jätepytyistä voisi luopua. Ei ole mitään järkeä, että jokaisen talon portinpielessä komeilee toinen toistaan kauniimpi tai rumempi ja haiseva jätepytty, joiden tyhjentämistä urakoi samalla alueella kolmen-neljän firman autot, jokainen oman aikataulunsa mukaan. Voi olla niinkin, että jäteauto siirtyy 15–20 metriä, pysähtyy ja kuski tulee kippaamaan yhden jätepytyn autonsa lavalle ja taas muutaman kymmenen metrin siirto seuraavan talon kohdalle jne. Kiihdytys, jarrutus, pysäytys, kiihdytys, jarrutus, pysäytys. Tätä kuljettaja jatkaa koko työpäivän.

Voisi olla niinkin, että jokaisen postilaatikkoryhmän vieressä voisi olla yksi yhteinen vähän isompi jätesäilö, (Jätepaperinkeräys-säiliön tyyliin maahan upotettua mallia matkien). Jätekuljetusauto järeine nostureineen tyhjentäisi säiliön, tai astian sovitun, esim, 2 viikon välein. Jos jätekeräys muuttuisi esitetyn kaltaiseksi, ei keräyspisteitä tarvita joka postilaatikkoryhmän viereen, vaan väli voisi olla aika paljon pitempi.

Postilaatikkoryhmät voisivat olla suurempia ja välimatkat voisivat olla vähän enemmänkin. Kyllä sen pitemmän matkan kulkee aamulla siinä kun 30–50 metriäkin, kun vaatteet pitää päälle pukea. Varsinkin kauniina aamuna tekisi mieli kävellä enemmänkin kuin 30 m, jonka olen 20 vuoden kuluessa aamuisin kävellyt postilaatikolle.

Päiväpostin jaon voisi suorittaa aamulla yhdessä lehtipostin kanssa. Ainakin meillä on kirjeitä ilmaantunut postilaatikkoon jo aamulla. Seitsemänpäiväiset sanomalehdet kuusipäiväisiksi. Sunnuntait vapaiksi lehdenpainajille ja kaikille jakajille. Eikös se pyhätyö ole kallista ja rasittavaa? Edellämainittu ryhmä taitaa olla ainoa henkilöryhmä isojen tehtaiden prosessityöläisten ja sairaalalaitosten henkilökunnan kanssa, joiden yötyöstä on mahdoton luopua.

Uusimmat

Näkoislehti

22.9.2020

Fingerpori

comic