Mielipiteet

Rekkarallia maanteillämme!

Rekkaliikenne herättää huolta. Kuva: Markku Åberg

Yle A-Studio otti esille tiistain 18.12.2018 ohjelmassaan polttavan kysymyksen lakiemme kiertämisestä enempi taikka vähempi pimeän ulkomaisen työvoiman käyttämisestä monimutkaisten kansainvälisten järjestelmien kautta sokkeloineen koskien maanteillämme käytävää ”rekkarallia”.

Tunnettua niin maamme päättäjille kuin kansalaisillekin lienee se tosiasia, että alin ulkomaisille (filippiiniläisille ) rekkakuskeille maksettu palkka on vain 2 euroa tunti, kun Suomen lakien mukaan alin palkka on 13 euroa/h + ilta- ja yölisät silloin kun kyseessä on rajojemme sisällä tapahtuvat nk ”kabotaasikeikat”.

Baltit, puolalaiset, romanialaiset, bulgarialaiset, valkovenäläiset ja ukrainalaiset rekkakuskit hankkivat puhtaana käteen (pimeänä) kokonaista 450 euroa/kk asuen autojensa hyteissä viikkotolkulla ilman että kukaan edes tietää, missä päin maamme rajojen sisäpuolella he ”keikkojansa ajelevat”. Valvontaa Suomen kuljetus- ja logistiikkaliitto ry:n Iiro Lehtonen eritoten peräänkuulutti Ylen A-studio -ohjelmassa.

Laadultaan ala-arvoinen ulkomainen rekkakalusto väsyneine kuskeineen on päivääkin selvempi onnettomuusriski maanteillämme eikä harvinaista ole lainkaan teiden sulkeminen raskaan ajoneuvon nostamisen takia pöpeliköstä kuskin rattiin nukahtamisen seurauksena.

Ulkomaisten rekkojen kabotaasiliikenne on vääristänyt kotimaisten rekkayritysten kilpailuasemaa siinä määrin, että ne ovat olleet lähestulkoon pakotettuja käyttämään ulkomaisia rekkakuskeja liikenteessään, josta hyvänä esimerkkinä kokkolalainen Ahola Transport yli neljälläsadalla omistamallaan taikka hallinnoimallaan rekkayksiköllään.

Ironista sekä eettisesti kyseenalaista että jopa kaksinaismoralistista toimintaa harjoittava pääministeri Juha Sipilän (kesk.) hallitus on pimeän työvoiman pannaanjulistamisyrityksissään, kun samanaikaisesti hänen lapsensa ovat Ahola Transport Oy:n kolmanneksi suurimmat osakkeenomistajat investointiyhtiönsä kautta.

Toki selvää kaikille lienee, että osakkeenomistajat eivät voi puuttua yhtiön operatiivisen johdon tekemisiin taikka tekemättä jättämisiin muutoin kuin yhtiökokouksien kautta, mutta kantansa voi kuitenkin toki esittää niin toimitusjohtajalle kuin yhtiön hallituksellekin, että ”tämä hommeli ei jatkossa laittomuuksineen käy”. Se jäänee nähtäväksi?

EU:n parlamentissa on käsitteillä uusi laki koskien yllä esitettyä asiaa, josta kuultaneen enemmän tammikuussa 2019 niin kutsuttuine ”älypiirtureineen”.

Raimo Rönkkö

Uusimmat

Näkoislehti

30.9.2020

Fingerpori

comic