Mielipiteet

Sähköautoista ja biopolttoaineista

Sähköautojen akkujen valmistusta ei päästöissä huomioida. Kuva: Riku Hasari
Sähköautojen akkujen valmistusta ei päästöissä huomioida. Kuva: Riku Hasari

Kun seuraa keskustelua sähköautoista tulee mieleen jostain syystä sketsi, jossa mies kysyy vaimoltaan, mikä on parempi vaihtoehto sähkön tuottamiseksi, hiilivoima vai ydinvoima. Vaimo vastaa, että hän ei tarvitse kumpaakaan, koska hän ottaa sähkön töpselistä.

Maailmanlaajuisesti sähkön tuotannosta toteutetaan arviolta 70% fossiilisilla polttoaineilla. Maittain vaihtelu on suuri. Vesivoiman lisäys ei liene mahdollista. Tuulivoiman ja aurinkoenergian tuotannon lisäys ei ainakaan toistaiseksi näytä kattavan edes maailman energian tarpeen lisääntymistä. Länsimaisten turvallisuusnormien mukaisen ydinvoiman lisäys on taloudellisesti kannattamatonta ja monien mielestä myös vastuutonta. Voimme siis arvioida, että sähköautot voivat parhaassakin tapauksessa nyt ja lähitulevaisuudessa vähentää bensa-autoihin verrattuna päästöjä korkeintaan 30%.

En ole missään nähnyt arvioita siitä, kuinka paljon sähköautojen akkujen valmistus tuottaa päästöjä. Kaivostoiminnan lisäksi autojen akkuihin tarvittavien erikoismetallien rikastaminen malmista vaatii paljon sähköä, joka tuotetaan yleensä fossiilisilla polttoaineilla. Jos nämä päästöt huomioidaan, niin paljonko sähköautot silloin vähentävät päästöjä bensa-autoihin verrattuna? Ovatko sähköautojen verohelpotukset järkeviä?

JK. Miksi elintarvikkeiden käyttämisestä polttoaineeksi saa verohelpotuksia? Esimerkkinä palmuöljy, jonka tuotanto lisäksi myös tuhoaa sademetsiä.

Uusimmat

Näkoislehti

30.10.2020

Fingerpori

comic