Mielipiteet

Simulaattori ei korvaa liukasratakoulutusta – Simulaattorilla annettava opetus on asiakkaan huijaamista

Liukasratakoulutusta Riihimäen ajoharjoitteluradalla. Kuva: Riku Hasari
Liukasratakoulutusta Riihimäen ajoharjoitteluradalla. Kuva: Riku Hasari

Ilkka Lahtonen toteaa lehdessänne (FL 10.11.) nuorten liukasratakoulutuksesta seuraavaa: Yksi ajotunti ei tee vielä mestaria.

Vastaukseni: Liukasratakoulutus on tarkoitus toteuttaa ryhmäopetuksena, jolloin autossa on 3 oppilasta. Nuorten vakavat liikennevahingot tapahtuvat pääosin ryhmässä.

Lahtonen: ”Riihimäen radalla on välillä mieletön pito, joten ei se anna oikeaa kuvaa liukkaalla kelillä ajamisesta.”

Vastaukseni: VTT on tutkinut radan liukkauden kesällä sekä talvella ja todennut sen vastaavan hyvin liukkaita olosuhteita opetuksessa. Graniittipinta ja radan omat autot mahdollistavat tämän. Ilkka Lahtonen oli vielä 2018 Seutu-Sanomissa samaa mieltä.

Lahtonen: ”Simulaattori opettaa enemmän, siinä näkee, miten kova nopeus vaikuttaa auton hallintaan.”

Vastaukseni: Simulaattorilla annettava opetus on asiakkaan huijaamista. Suomessa käytettävät simulaattorit eivät vastaa tasoltaan pedagogisia vaatimuksia. Käytössä olevat simulaattorit ovat tasoltaan huonoja tietokonepelejä.

Todellisessa liikenteessä vaaditaan vuorovaikutustaitoja, kommunikointia toisten kanssa, ryhmä käyttäytymistä ym. Simulaattorissa näitä ei opita. Emme opeta oppilaita ajamaan kovia nopeuksia auton hallinnan menettämiseksi. Liukasradalla opimme auton hallinnan muutokset normaaleissa nopeuksissa.

Uusimmat

Fingerpori

comic