Mielipiteet

Suuret rekat ja sillat

2013 lokakuussa Suomessa saivat luvan liikennöidä 76-tonniset puurekat, joita kansalaiset nimittivät myös hirviörekoiksi. Arviot olivat, että noin 400 julkista siltaa pitää korjausvahvistaa. Tähän päivään mennessä ei tietääkseni Suomessa ole tapahtunut hirviöpuurekoista johtuen siltaromahduksia. Hyvä asia!

76-tonninen rekka painaa vertailun vuoksi saman verran kuin 71 esim. WV-Polo omamassapainoista henkilöautoa. Myös 100 tonnin rekat saivat myöhemmin luvan liikennöidä Lapin maisemissa. Ne vastaavat painoltaan 94 Polo-autoa! Polo-autot päällekkäin ladottuna korkeus olisi noin 100 ja 133 metriä, mikä kertoo kaduntallaajille massavoimista ja vain rekan noin 30-metrin pituuden osalta!

Suomen sillat ovat kannen osalta matalia. Hiljattain romahtaneen Genovan Morandin sillan kannen korkeus on noin 50 metriä maasta mitaten. Pilvenpiirtäjätkin huojuvat huippujen osalta jopa metrin tai enemmänkin.

Jopa Tampereen Näsinneulan ravintolassakin huojuu kovassa tuulessa noin 140 metrin korkeudessa. Huojumiset kertovat jo siitä että tukirakenteet ovat kovassa rasitusliikkeessä vuodesta toiseen! Metalli-kuin betonirakennekin väsyy jatkuvassa rasituksessa ja myötörajan ylittyessä aine murtuu.

Jos silloilla ihan missä päin vain ajelee muutamia 100 tonnin rekkoja yhtäaikaa niin voi vain kuvitella, että siltaan ja tukipilareihin kohdistuu suuret rasitukset! Tämä vain näkökulmastani ja tuntemuksesta toteamana, jonka jokainen myös tuntee maan värinänkin, kun rekka ohitse ajaa.

Matti Hirvonen

Uusimmat

Näkoislehti

23.9.2020

Fingerpori

comic