Mielipiteet

Suuruudenhullut ratahankkeet ovat uhka taloudelle – Väylärahat tulisi suunnata ajatellen koko Suomea

Väylärahat pitäisi kirjoittajan mukaan jakaa ajatellen koko Suomea ja kunnostaa nykyisiä junaratoja ja teitä. Kuva: Sara Aaltio / HäSa
Väylärahat pitäisi kirjoittajan mukaan jakaa ajatellen koko Suomea ja kunnostaa nykyisiä junaratoja ja teitä. Kuva: Sara Aaltio / HäSa

Utopistisen Helsinki–Tallinna -tunnelin ohella kaavaillaan rakennettavaksi huippunopeita matkoja mahdollistavia junaratoja. Pääkaupungista pääsisi tunnin junalla Turkuun, Suomi-radalla Tampereelle ja Itärata-yhteydellä Kouvolaan. Matkan varrelta ei näiden junien kyytiin pääsisi, vaan ne palvelisivat vain pistäytymisiä Helsinkiin tai pois Helsingistä. Hankkeiden yhteinen hintalappu olisi yli 10 miljardia (Maaseudun Tulevaisuus 31.8.2021) mutta hankkeiden maksajiksi joutuisivat ihan kaikki suomalaiset.

Etätyö lisääntyi valtavasti eikä enää ole tarvetta väkisin sulloa ihmisiä kalliiseen Helsinkiin, jonka ympäristöhoito ei kestä nykyistäkään asukasmäärää.

Suomi velkaantuu ennätysvauhtia koronan, EU:n ja työttömyysongelman sekä uusien hävittäjien takia, mistä johtuen tuon kaltaisiin hankkeisiin meillä ei yksiselitteisesti ole edellytyksiä. Väylärahat tulisi suunnata ajatellen koko Suomea. Pitäisi kunnostaa olemassa olevia junaratoja ja teitä, joita pitkin kulkee tuottavan työn panoksia niin kauan kuin tuottavia töitä tehdään Suomessa.

Valtiovarainministeriö totesi v. 2018 raportissaan, että hyötykustannusanalyysin näkökulmasta yhteiskunnan kannattaisi toteuttaa vain hankkeita, joiden hyötykustannus on vähintään 1,00. Ratahankkeet ovat kaukana tuosta luvusta. Tunnin junan hyötysuhde on 0, 44 ja itäradan 0,13. Junaradan hyötysuhde Kankkulan kaivoon rakennettuna on varmasti 0. Suomessa on paljon turhaa toimintaa. Eihän kukaan tervejärkinen käynnistä puimuria ja lähde puimaan yhtä ainoata pientä oljenkortta!

Uusimmat

Fingerpori

comic