Mielipiteet

Syntymä, elämä ja olemassaolo

“Kun pienenä syntyy ja juovuksissa kuolee, ei tiedä paljon eläneensä.” Näin totesi metsuri Tauno Hokkanen Sotkialta joskus 1957. Mitähän ihmiset syntymästä, elämästä ja kuolemasta tänä päivänä ajattelevat? Siitäkin voi jotain todeta, minne täältä mennään.

Maailmankaikkeuden, luonnon ja ihmisten olemassaoloa selitetään, että ne ovat joko Jumalan luomia tai ovat vain ilmestyneet jotenkin. Ensin mainittua selitystapaa kutsutaan luomisopiksi, kreationismiksi. Teonsanat luoda ja synnyttää ovat transitiiviverbejä eli kohteellisia teonsanoja, esim: “Alussa Jumala loi taivaan ja maan.”

Toista selitystapaa kutsutaan kehitysopiksi eli evoluutio-opiksi. Sen mukaan asioita, yhtä sun toista, on ilmestynyt. Evoluutiota kuvaava “ilmestyä” on intransitiiviverbi eli teonsana, joka ei voi saada objektia, ei voi saada kohdetta. Verbin ilmestyä kaltaisia teonsanoja ovat: juoksen, uin, nukun jne…

Luomisoppia edustavat aabrahamilaiset juutalaisuus, islam ja kristinusko. Muita uskoja ja oppeja yhdistää kehitysoppi ja se ominaisuus, että nämä muut eivät voi hyväksyä kristinuskoa eivätkä luomisoppia.

Kehitysopin johtohahmo Isaac Asimov on sanonut: “Todennäköisyys, että tyhjää ilmestyy tyhjästä, on yhtä suuri kuin että jotakin ilmestyy tyhjästä.” Hän epäilee Jumalan olemassaoloa niin vahvasti, että päätyi jumalankieltäjäksi ja epäilee siitäkin huolimatta, että hän “ei pysty todistamaan, että Jumalaa ei ole olemassa”. Asimov on rehellisesti ateisti. Jostain syystä usko Jumalaan ei tahdo sopia huippuälykkään nuppiin?

Usein vaikuttaa siltä, että Jumalan toiminta maailmassa olisi jotenkin rajoittunutta tai sitä ei olisi lainkaan. Ihmiset puhuvat, kirjoittavat ja elävät niin kuin Jumalaa ja Pahaa, näiden seuraajia, heidän tekojaan ja toimintaansa ei olisikaan.

Moni ihminen on mielessään luonut Jumalan omaksi kuvakseen ja palvoo itseään Luojan asemasta. Niinpä jumalankieltäjien velvollisuudetkin kohdistuvat maailmankaikkeuteen, luontoon ja kehitystapahtumiin. Luonnon korkeimpana tuotteena ihminen myös määrää kaikesta. Jumala sallii tämän ja sallii myös sen takia, että ihmisten teot ja toiminta olisivat sitä, mitä Hän on ennustanut niiden olevan juuri ennen maailmanajan loppua.

Ainoa merkeistä, johon Herramme liittää mitään ajallista vihjettä paluunsa ajankohdasta, on: “Ja tämä valtakunnan evankeliumi pitää saarnattaman kaikessa maailmassa, todistukseksi kaikille kansoille; ja sitten tulee loppu.”

Missä vaiheessa Jeesuksen mainitseman “kaikessa maailmassa” -ehdon täyttyminen on nyt 2019? Evankeliumin “saarnaaminen” (tiedoksi saattaminen) sähköisen median välityksellä on nostanut levityksen potensseihin. Tänä päivänä evankeliumia levitetään lähes valonnopeudella ja maihin, joihin aiemmin ei voitu edes mennä. Apostolinkyyti evankelioinnissa on hidasta ja vaarallistakin.

Mitä enää puuttuu Jeesuksen aikavihjeen toteutumisesta? Vastaus: Vain Jeesuksen paluu.

Hokkasen Tanen 62 vuoden takaisen lausahduksen tapaan sinäkin olet syntynyt pienenä. Tane ei tiennyt, mutta tiedä sinä, että tämän elämän jatkona on joko ikuinen taivas tai olemassaolo taivaan ulkopuolella. Muut vaihtoehdot ovat ihmisten sepitelmiä.

Uusimmat