Mielipiteet

Taikausko, teismi ja ateismi

Taikausko on turha termi, jolla vain luokitellaan uskonnot enemmän tai vähemmän uskottaviksi. Onko sille mitään perustetta? Taikatemppuihin uskotaan kaikissa uskonnoissa. Käsitykset eroavat vain siinä keille niiden tekeminen katsotaan mahdolliseksi.

Kirjan uskonnoissa ne ovat mahdollisia vain yhdelle yliluonnolliselle olennolle, monissa muissa uskonnoissa taikoja voi tehdä useampikin olento ja joissakin ihmisetkin. Saatanan avustuksella ihmisten tekemiin taikoihin uskottiin kirkossakin ja siksi oli noitavainot. Tämän päivän saatananpalvojat ovat uskonnollisesta aivopesusta irti rimpuilevia nuoria; vaihtoehto teismille ei kuitenkaan ole usko toiseen tonttuun vaan uskonnottomuus.

Wikipediaan joku teisti on kirjoittanut: “Taikausko on käsitys, että luonteeltaan uskonnollisista poikkeavat yliluonnolliset voimat voivat vaikuttaa todelliseen elämään.” Miten ihmeessä tehdään ero uskonnollisten ja muiden yliluonnollisen voimien välillä? Eikö molemmissa tapauksissa ole kyse vain uskosta, joten kaikki uskonnot ovat taikauskoa; perusteetonta uskoa yliluonnolliseen.

Entä onko ateismi uskonto? Ei, ateismi eli jumalattomuus tarkoittaa jumalauskon puuttumista. On etymologinen virhepäätelmä väittää ateismin perustuvan teismin eli jumalauskon kieltämiseen. Siinä sanan merkitys on johdettu virheellisesti sen alkuperästä ja määritelty ateismi teismin loiseksi.

Miten uskontoihin pitäisi suhtautua? Itse kannatan uskonnonvapautta tietyin rajoituksin; ketään ei saa henkisesti tai fyysisesti uskonnon varjolla painostaa tai vahingoittaa. Uskonnot voi rinnastaa uskomushoitoihin. Kirjoitin otsikolla “Pulmallinen puoskarilaki” (FL 12.11.2018) Heikki Pälveä lainaten tiivistettynä seuraavasti: Vaihtoehtohoidot ovat hyvinvointihoitoja. Kun potilas uskoo hoitoihin, niistä voi tulla hyvä mieli. Potilaille ei saa kuitenkaan luvata perusteettomia, mutta aikuinen ihminen saa tehdä myös itseään ajatellen typeriä päätöksiä, kunhan hänelle on annettu asiallinen informaatio päätöksensä pohjaksi.

Mitään rahan tuhlausta pahempaa tuskin tapahtuu, jos järjissään oleva aikuinen ihminen hurahtaa esimerkiksi idän uskonnoista länsimaalaisille muokattuihin mietiskely- ja rentoutumisharjoituksiin; se saattaa olla terveellistäkin. Raja uskontoihin ja henkiparantamiseen on kuitenkin hiuksenhieno. Samoin, kuin tulevan puoskarilain kohdalla ihmisiä on suojeltava paitsi psykofyysisen terveyden kannalta vaaralliselta myös taloudellisesti kohtuuttomalta huijaukselta.

Ihmisiä pitää suojella myös uskonnolliselta piilovaikutukselta ja painostukselta. Esimerkiksi kirkon roolin kriisiryhmissä on oltava toissijaista ja psykologian asiantuntijoiden avun ensisijaista eli kirkko voi tulla mukaan vain autettavan sitä pyytäessä. “Hyvät ihmiset tekevät hyviä asioita ja pahat ihmiset tekevät pahoja asioita. Uskontoja tarvitaan siihen, että hyvät ihmiset saadaan tekemään pahoja asioita.” Pahaa voi tehdä myös hyvässä uskossa.

Uusimmat