Mielipiteet

Taksipalvelut kilpailutettava uusiksi

Taksipalvelujen kilpailutus puhuttaa. Kuva: Tomi Vuokola - Arkisto

Lukuisat hämäläiset ovat ottaneet kantaa ja olleet yhteydessä kela- ja sote-takseihin liittyvistä ongelmista. Tilanne on kestämätön liikuntaesteisille ja sairaille ikäihmisille. Asioiden on muututtava.

Hämeenlinna on kilpailuttanut taksipalvelut koko maakunnan puolesta. Palvelusopimus kuljetuspalvelukeskuksen kanssa on määräaikainen ja päättyy 30.6.2021. Tähän asti ei kuitenkaan voi odottaa. Sopimus voidaan purkaa ja palvelut kilpailuttaa uudestaan, jos sopimuksen toinen osapuoli rikkoo olennaisesti sopimusta tai annettuja ohjeita. Olennaisia sopimusrikkomuksia ovat mm. toistuvat sopimuksessa edellytettyjen palvelujen rikkomiset.

Palvelutaso ei todellakaan ole ollut sopimuksen mukainen. Rikkomukset ovat saamieni yhteydenottojen ja tietojen perusteella päivittäisiä. Jokainen laiminlyöty asiakas ei kuitenkaan jaksa valittaa tai ottaa julkisesti kantaa taksipalvelujen epäkohtiin, joten kyseessä voi olla jäävuoren huippu. Onkin tärkeää, että Hämeenlinnan kaupunki kokoaa kirjalliset perustelut sopimuksen hallitulle purkamiselle ja kilpailuttaa palvelut uudestaan mahdollisimman pian.

Esitin vaatimukseni palvelujen uudelleenkilpailuttamisesta median haastattelussa 2.2.2019. Asiaa on viety eteenpäin sen jälkeen myös ylimmälle virkamies- ja poliittiselle johdolle. Tämä ei jää tähän. Koko taksisoppa on taas kerran yksi esimerkki siitä, kuinka ratkaisevaa ammattimainen ja asiakaslähtöinen kilpailuttaminen sekä sopimusehtojen noudattamisen valvominen ovat. Kaiken edelle on asetettava asiakas- ja asukaslähtöisyys, jotka ovat jälleen kerran jääneet jalkoihin. Onneksi tilanne on mahdollista korjata. 

Lulu Rannemaakuntahallituksen jäsen, varakansanedustaja, eduskuntavaaliehdokas (ps.)

Kaupallinen yhteistyö