Mielipiteet

Taloyhtiö voi jäädä ilman sähköautojen latauspisteavustusta

Moni taloyhtiö suunnittelee rakentavansa sähköautojen latauspisteitä. Kuva: Pekka Rautiainen / HäSa
Moni taloyhtiö suunnittelee rakentavansa sähköautojen latauspisteitä. Kuva: Pekka Rautiainen / HäSa

Taloyhtiöt ovat innostuneet toteuttamaan sähköautojen latauspisteitä, mutta rakentamiseen myönnettävät valtion tukirahat uhkaavat loppua kesken. Tukihakemukset ovat jo ylittäneet tälle vuodelle varatut määrärahat.

Asumisen ja rahoituksen kehittämiskeskus ARA arvioi, että loppuvuodelle tukirahoja tarvittaisiin lisää 3,0–3,5 miljoonaa euroa, jotta kaikille tänä vuonna tukihakemuksensa jättäville voitaisiin myöntää tuet nyt voimassa olevien avustusehtojen mukaan. Erityisen tärkeää tämä on siksi, että ensi vuonna latauspisteiden rakentamiseen myönnettävän tuen ehdot kiristyvät.

Tänä vuonna avustuskelpoisista hankkeista kaikki eivät saisikaan tukea ensi vuoden ehdoilla. Nyt hakemuksensa jättäneet taloyhtiöt voivat saada avustusta ensi vuoden ehtojen mukaan joko vähemmän kuin ovat suunnitelmissaan varautuneet saamaan tai eivät saa avustusta lainkaan. Tämä aiheuttaa vaikeuksia vireillä oleville sähköautojen latauspistehankkeille.

Tilanteen korjaamiseksi Kiinteistöliitto esittää, että valmisteilla olevaan valtion neljänteen lisätalousarvioon otettaisiin 3,5 miljoonan euron lisämääräraha asuinrakennusten sähköisen liikenteen infrastruktuurin edistämiseen. Lisäksi vuodelle 2022 varattavaa määrärahaa tulisi korottaa 3,5 miljoonaa euroa.

Avustusten tempoilevuus ja jatkuva avustusehtojen muuttaminen vaikeuttavat kiinteistönomistajien suunnitelmallista toimintaa ja liikenteen sähköistämistä. Tämä hidastaa osaltaan hallituksen ilmastotavoitteiden toteutumista.

Uusimmat

Fingerpori

comic