Mielipiteet

Teiden suolauksesta, voisiko olla toisin? Kannattaako tasaisille tieosuuksille kylvää suolaa?

Tiesuolaus puhuttaa. Kuva: Tomi Vuokola / LM
Tiesuolaus puhuttaa. Kuva: Tomi Vuokola / LM

Kuorma auto suolasi Forssan kaupungin kadut viime sunnuntaina lämpötilan ollessa nollan tuntumassa. Ajankohta oli varmasti aiheellinen, mutta oliko tarpeellista suolata tasainen Tampereentie, joka on suora ja tasainen aluenopeuden ollessa 40 km/ h kaupunkiin tullessa.

Kun on esiintynyt polemiikkia suolan käytöstä / vähentämisestä pohjavesialueella, niin luulisi, että riittäisi, kun kiertoliittymät ja ne kohdat, jossa liikenneturvallisuus sitä edellyttää (esim suojatiet, risteykset) suolataan.

Teitä suolataan, jotta liikenne sujuisi ja olisi turvallista. Tämä on päivänselvää, mutta nämä tasaiset tieosuudet!?

Kolme vuosikymmentä Turussa asuneena voin kertoa, että siellä vain jyrkemmät mäet suolattiin ja ne vain silloin, kun bussiliikenne jumittui esimerkiksi Anikaisten mäessä, joka on tosi jyrkkä. Muutoin selvittiin sannoituksen avulla.

Jokainen onnettomuus, joka on vältettävissä ennalta, on aiheellista ja tarpeellista torjua.

Viime vuonna Suomessa tätä maustetta levitettiin ajoteille 78 000 tonnia eli Itämeren öljytankkerillisen verran. Muitakin suoloja on natriumkloridin ohella kalsiumkloridi sekä magnesiumkloridi. Poronhoitoalueella on kokeiltu korvaajana kalsiummagnesiumasetaattia – suola kun houkuttelee poroja tielle. Voipi olla, että meilläkin on käytössä joku edellä mainitusta, mene ja tiedä sitten.

Uusimmat

Fingerpori

comic