Mielipiteet

Tienpitoon tarvitaan lisärahoitusta

Väylän, eli entisen liikenneviraston pääjohtajan Pekka Rajalan mukaan Suomen maanteiden korjausvelka on tällä hetkellä 1,3 miljardia euroa. Uudelleenpäällystyksiä pystytään tekemään tänä vuonna arviolta 1500 kilometriä. Viimeksi näin pieni määrä päällystyksiä tehtiin 1960-luvun alussa. Kanta-Hämeessä huonokuntoisten teiden osuus on noin 250 kilometriä. Erityisen murheellisessa kunnossa ovat seutu- ja yhdystiet.

Myös maamme sillat ovat monin paikoin heikossa kunnossa. Suomessa on kuntoluokitusten mukaan 630 kahden alimman kuntoluokan huonokuntoista siltaa. Suomen sillat ja tieverkko ovat jatkuvasti kovalla koetuksella, sillä Suomessa sallitaan Euroopan painavimmat rekat. Italian Genovassa sattunut tuhoisa siltaonnettomuus kesällä 2018 pistää miettimään, milloin Suomessa nähdään vastaavanlainen tilanne, mikäli tienpidon rahoitus jatkaa valitulla, syvällä uralla!?

Jotta tiet pystyttäisiin pitämään edes nykykuntoisina, uutta päällystettä pitäisi tehdä valtakunnallisesti reilut 3000 kilometriä. Nyt kun liikenneväylien 2016–2018 korjausvelkaohjelman 600 miljoonan lisärahoitus on loppu, päällysteet lähtevät huononemaan rajusti, ellei asiaan reagoida. Viime vuonna parlamentaarinen työryhmä arvioi lisärahoituksen tarpeeksi 300 miljoonaa euroa. Tieverkon kunnon kanssa ei pidä leikkiä.

Uusimmat