Mielipiteet

Työn verotusta on kevennettävä kahdella miljardilla eurolla osana vihreää verouudistusta

Kuva: Pekka Aho
Kuva: Pekka Aho

Samaan aikaan kun Suomi velkaantuu, Ruotsi on painamassa velkasuhdettaan alas kohti 30 prosenttia. Suomen julkisten menojen rakenteelliset haasteet ovat vasta lisääntymässä väestön ikääntyessä ja hoitokulujen kasvaessa. Ruotsin demarihallitus teki koronakriisin aikana voimakasta veroelvytystä ja aikoo jatkaa työn verotuksen alentamista. Suomessa veronalennukset jäivät koronahoidossa käyttämättä ja runsas elvytys viime ja tänä vuonna oli lähinnä menojen lisäystä.

Sisäministeri Maria Ohisalo linjasi vihreiden puoluekokouksessa heidän halunsa toteuttaa vihreä verouudistus eli laskea työn ja yrittämisen verotusta sekä siirtää verotuksen painopistettä kohti kulutusta ja haittaverotusta. Se on hyvä linjaus, mutta se ei voi tarkoittaa, että nyt kiristetään kulutusveroja ja katsotaan niitä tuloveronkevennyksiä joskus myöhemmin.

Seuraavan vaalikauden aluksi tuloveroja onkin kevennettävä kahdella miljardilla eurolla.

Työn veroale toisi lisääntyneenä työnä ja kasvaneena aktiviteettina osan takaisin julkisen sektorin kirstuun, tutkimuskirjallisuuden mukaan lyhyellä aikavälillä noin 30–50 prosenttia.

Mutta monesti ajattelu loppuu tähän. Unohtuu, että ihmiset, me kansalaiset saamme vielä 100 prosenttia tähän päälle. Eli tuloveron alennus kasvattaa kokonaishyvinvointia suoraan 1,3–1,5-kertaisesti hintalappunsa verran.

Tuloveronalennus vaikuttaa keskipitkällä aikavälillä koko talouden hintoihin. Kaikissa kotitalouksien ja yritysten palveluiden ja myös tuotteiden hankinnoissa kotimaisen työn verokiila on merkittävä komponentti.

Työn verotuksen kohtuullistaminen tarkoittaa myös tätä kautta ostovoiman kasvua entisestään sekä pienentää yritysten ulkoisia kustannuksia ja kilpailukykyä keskipitkällä aikavälillä. Lisäksi tuloveron alennus parantaa suomalaisyritysten hintakilpailukykyä myös pienentämällä palkankorotuspaineita.

Emme saa kuitenkaan unohtaa julkisen talouden rakenteellista alijäämää. Jos hallitus toteuttaa veronalennuksen heti vaalikauden aluksi, voi se kahden vuoden ajan seurata verokertymän kehitystä. Eli sen sijaan, että arvaillaan dynaamisia vaikutuksia, hallitus voi kolmantena vuonna veronalennuksen jälkeen päättää kulutus- ja haittaverojen nostosta sillä määrällä, joka ei ole tullut takaisin dynaamisina vaikutuksina.

Lopputuloksena on kasvanut yhteiskunnan kokonaishyvinvointi, parantunut yritystemme kilpailukyky ja matalampi kokonaisveroaste, julkisen talouden kannalta tasapainoisella kokonaisuudella. Luulisi näin monella tavalla kannattavan veronalennuksen olevan kaikkien puolueiden kärkitavoitteita – varsinkin kun nykyinen kireä työn verotus mahdollistaa tämän välineen käyttämisen vaikka useamman kerran.

Uusimmat

Fingerpori

comic