Mielipiteet

Uusi oppimisympäristö ei velvoita purkamaan Tammelassa kouluja ja rakentamaan uutta

Tammelan koulukeskus puhuttaa edelleen. Kuva: Lassi Puhtimäki / FL
Tammelan koulukeskus puhuttaa edelleen. Kuva: Lassi Puhtimäki / FL

Tammelassa on tultu tilanteeseen, jossa voidaan saada aikaiseksi uusi vanheneva monumentti tai ihan tavallinen koulu, toki korkeintaan puoleen hintaan uudisrakentamisen hinnasta.

Ja tiedän, vanhan korjaaminen on täynnä yllätyksiä, mutta ei se uudenkaan rakentaminen miljoonien yllätyksistä vapaa ole, mikäli olen oikein naapuria tulkinnut.

Forssan Lehti julkaisi 29.5. Tammelan koulukeskusta käsittelevän jutun, jossa tilanteesta kysyttiin Sweco Asiantuntijapalvelut oy:n edustajalta. Asiantuntija kommentoi tilanteen hurjaksi, mikäli kaikki nykyiset suunnitelmat menevät läpi.

Kunnanjohtaja Larsson esitti samaisessa lehdessä muutaman ongelman, jotka koskevat nykykoulua. Sen tilat eivät ole nykyaikaiset eikä niitä voi yhdistellä. Tämä kaikki on totta, vanhat ja pian uudet vanhenevat rakennukset eivät useinkaan vastaa uusia tarpeita, olen tämän todennut juuri rakentamamme talon kohdalla. Se on jo nyt vanha, huonosti suunniteltu ja todella huonoilla tilaratkaisuilla varustettu. Kaikki uusi vanhenee. Toinen purkua puoltava asia Larssonin mukaan on koulun liian suuri tila. Tähän tilaan ei tälläkään hetkellä aina meinata mahtua, mutta ennusteet puhuvat puolestaan eli tila on tulevaisuudessa liian suuri.

Tammelassa on liian suuri koulu, joten käytetään 5 000 000 euroa sen tilan pienentämiseen. Tila, joka edelleen on korjauksen jälkeen toimiva siinä tehtävässä, joka koululle on annettu. Opetushallituksen mukaan koulun tehtävä on oppilaiden kasvun tukeminen ihmisenä ja yhteiskunnan jäsenenä sekä opettaa tarpeelliset tiedot ja taidot.

Uudet oppimisympäristöt, joista paljon keskustelemme eivät välttämättä tarkoita seiniä. Tilat ja niiden vaihtoehdot ovat perusopetuksen opetussuunnitelman mukaan luokkahuone ja sen ulkopuolella oleva maailma kuten luonto, museot ja yritykset tai uudet teknologiset sovellukset. Koulutus ja uudet oppimisympäristöt ovat ajattelutavan muutosta, jossa perehdytään ympäröivään maailmaan aktiivisesti. Se tarkoittaa teknologian ja sen sovellusten hyödyntämistä. Uudet opetussuunnitelmat eivät siis velvoita kuntia purkamaan kouluja ja rakentamaan uutta.

Olen huolissani, koska meillä Tammelassa ei hyödynnetä digitaalisia oppimisympäristöjä tarpeeksi. Meillä ei panosteta tarpeeksi teknologiaan, jotta oppilaat pääsisivät tutustumaan näihin rajattomiin seiniin. Nämä tiedot ja taidot ovat sitä mihin uusi opetussuunnitelma haluaa muutosta. Näiden taitojen puutteet ovat sitä arkipäivää, joihin törmään myös työssäni toisen asteen koulutuksessa. Näihin me tarvitsemme panostusta, oli meillä käytössä uudet tai vanhat seinät.

Panostakaamme nuoriin niin, että he hyötyvät niistä tulevaisuudessa, myös sen yhdeksän vuoden jälkeen. Koska seinät eivät seuraa. Mutta tiedot ja taidot seuraavat. Mielestäni näihin maailmoihin voimme tulevaisuudessa panostaa enemmän, mikäli kunnan taloutta rasittaa pienempi velkataakka. Pitää muistaa, ettei missään sanota, millaisten seinien sisällä opetuksen tulee tapahtua. Tärkeää on, että ne ovat terveet ja turvalliset.

 

Haluammeko huomioida seinien ulkopuoliset mahdollisuudet vai käperrymmekö me uudelleen tähän samaan maailmaan, jossa säästetään kaikesta? Onko kukaan ajatellut tulevaisuutta, jossa on muutakin? Olisiko aika laittaa lopulta ne kuuluisat valot päälle ja huolehtia teistä ja viemäreistä?

Uusimmat

Fingerpori

comic

Näkoislehti