Mielipiteet

Vahva tunnistaminen käy mobiilisti

Lännen Media uutisoi 25.2. Väestörekisterikeskuksessa valmisteilla olevasta kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläisen tilaamasta selvityksestä, jossa kartoitetaan eri vaihtoehtoja tunnistautua julkisen hallinnon sähköisiin asiointipalveluihin.

Kansalaisten luotettava ja helppokäyttöinen tunnistaminen erilaisissa sähköisissä palveluissa on keskeinen osa digitalisoituvaa yhteiskuntaa. Se on avain, jolla palveluja voidaan turvallisesti käyttää. Niin julkisen kuin yksityisen sektorin digitaalisten palvelujen kehittyminen edellyttää̈, että käyttäjien tunnistaminen on mahdollisimman helppoa ja kohtuuhintaista myös palvelujen tarjoajille.

Ideaalitilanteessa kuluttaja voisi yhdellä valitsemallaan vahvan sähköisen tunnistautumisen tavalla käyttää kaikkia tunnistautumista vaativia sähköisiä palveluja. Nykytilanne on se, että meillä on eri palveluihin tukku erilaisia salasanoja ja juuri se tarvittava usein hukassa. Tämä on paitsi aikaa vievää ja hankalaa, myös tietoturvan näkökulmasta huteraa.

Uutisessa mainitaan, että nykyisin käytössä olevat tunnistusratkaisut ovat vanhentuneita, sillä niitä ei ole suunniteltu ensisijaisesti mobiilikäyttöön. Tämä ei pidä paikkaansa: Mobiilivarmenne on teleyritysten matkapuhelimen SIM-korttiin kehittämä sähköinen henkilöllisyystodistus, joka toimii yli 20 000 eri palvelussa ja jota käytettiin tammikuussa 2019 tunnistautumiseen Suomi.fi -palvelussa jo yli 500 000 kertaa.

Mobiilivarmenne kulkee mukana siellä, missä puhelinkin, ja sen käyttämiseen tarvitsee muistaa vain yksi, itse valittu tunnusluku. Myös useat pankit ovat viime aikoina uudistaneet tunnistusratkaisujaan mobiilikäyttöön sopiviksi.

Mobiilivarmenne soveltuu erittäin hyvin myös alaikäisten ja ulkomaalaisten käytettäväksi. Sen käyttöönottoon riittää matkapuhelinliittymä sekä henkilöllisyyden todistava asiakirja tai olemassa oleva vahva sähköinen tunniste. Alaikäisten osalta käyttöönotto toki edellyttää myös huoltajan suostumusta, aivan kuten muutkin alaikäisten oikeustoimet.

Valtion kannalta kestävämpi ratkaisu on ottaa hyöty irti olemassa olevista markkinaehtoisista sähköisen tunnistamisen vaihtoehdoista kuin kehittää kokonaan oma tunnistusväline. Valtion rooli on mahdollistaa, ei aiheuttaa markkinahäiriötä.

Elina Ussatoimitusjohtaja, FiCom ry

Uusimmat