Mielipiteet

Vaihtoehtoja ja taloustietoa kouluun

Opetusministeri Li Andersson haluaa avata ET-opetuksen myös kirkkoon kuuluville (HS 10.9.). Nykyisin uskontokuntiin kuuluvat oppilaat eivät saa osallistua ET-opetukseen, vaan heidän on lain mukaan osallistuttava oman uskonnon opetukseen. Uskontokuntiin kuulumattomat taas voivat valita kumpaan osallistuvat.

Tämä omituinen nykykäytäntö saa kovaa kritiikkiä mm. oppilailta, heidän vanhemmiltaan, opettajilta ja monilta kansanedustajilta.

Vaikka käsittääkseni opetussuunnitelman mukaan uskonnonopetus pitää nykyään olla tunnuksetonta, vaaditaan silti eri uskontojen oman uskonnon opetuksen säilyttämistä koulussa. Olisikohan vaatimuksen esittäjillä ketunhäntä kainalossa; pyrkimyksenä toteuttaa opetus kuitenkin tunnustuksellisena, mikä lienee myös valitettavan yleinen todellinen käytäntö. Siis, jos uskonnon opetus on oikeasti tunnuksetonta, niin eikö olisi selkeintä, että kaikille yhteinen ET korvaisi kokonaan uskonnon opetuksen? Se olisi hyvä perusta muutenkin tieteelliseen maailmankuvaan perustuvalle opetukselle.

Elämänkatsomustiedon vapauttaminen kaikkien valittavaksi olisi pieni askel koululle mutta suuri vapauttava askel koko nuorisolle ja oikean suuntaiselle yhteiskunnalliselle kehitykselle. Tästä ei aiheudu edes mitään uusia kustannuksia, koska kaikki tarvittavat oppimateriaalit ovat jo olemassa.

Tämä Li Anderssonin lupaama selvitys voisi olla ensiaskel myös kohti kirkon ja valtion totaalista eroa; Forssan ohjelman viimeisenkin vaatimuksen täyttymistä. Jakolinjat kirkon ja valtion suhteiden järjestämisessä eivät kulje puolueiden välillä vaan niiden sisällä. Kirkkovaltuustopoliitikkojen suhteettoman suuri edustus kaikkien puolueiden kellokkaissa lienee syy siihen, etteivät nämä asiat ole edistyneet jo ajat sitten. Tämä kannattaa pitää mielessä myös kaikissa tulevissa kunnallisissa, maakunnallisissa ja valtiollisissa vaaleissa. Kirkon hegemonian ei tarvitse olla ikuista.

Kouluihin esitetään lisättäväksi myös taloustiedon opetusta. Pörssisäätiön teettämään kyselyyn vastanneista 80 % haluaisi talouden pakolliseksi oppiaineeksi peruskouluihin. Tilaa sille vastaajat raivaisivat vähentämällä uskonnon, ruotsin ja taideaineiden opetusta (YLE 10.7.19). OAJ ei kannata erillistä oppiainetta vaan talousasioiden linkittämistä yhteiskuntaopin sisältöihin parhaillaan käyttöön otettavan opetussuunnitelman mukaisesti.

Taloustiedon opetus ja oppimateriaalien päivitys ajanmukaiseksi kaikilla koulutustasoilla on erittäin tärkeää. Yksipuolinen uusliberalistinen taloususkonnon julistus on korvattava moniäänisemmällä taloustieteellisellä tiedolla. Uuteen Antti Rinteen hallitusohjelmaan on kirjattu talousosaamisen lisääminen eri koulutusasteiden opetukseen. Toivottavasti tämä merkitsee myös oppimateriaalien kehittämistä; myös talousdemokraattisen näkökulman esille tuomista.

Uusimmat

Näkoislehti

27.11.2020

Fingerpori

comic