Mielipiteet

Vastauksia Talsoilan koulun vanhempainyhdistykselle – Yhteistyö esiopetuksen ja alkuopetuksen kanssa puuttuu kokonaan Forssassa

Axel Wahrenin päiväkoti on Kehräämöllä. Kuva: Tapio Tuomela
Axel Wahrenin päiväkoti on Kehräämöllä. Kuva: Tapio Tuomela

Opetus – ja kulttuuriministeriö: ”Esiopetuksella tarkoitetaan oppivelvollisuuden alkamista edeltävänä vuonna annettavaa suunnitelmallista opetusta ja kasvatusta, joka liittyy kiinteästi sekä varhaiskasvatukseen että alkuopetukseen. Esiopetusta koskevasta lainsäädännön valmistelusta ja kehittämisestä vastaa opetus- ja kulttuuriministeriö.”

Vuonna 2015 sivistys- ja tulevaisuuslautakunta päätti perustaa Axel Wahrenin päiväkodin Kehräämölle ja siirtää lähes kaikki esioppilaat sinne. Isoa palvelurakenteen muutosta ei käsitelty Forssan kaupunginvaltuustossa. Vastustin silloin esioppilaiden siirtoa Kehräämölle ja yritin saada asian valtuuston käsittelyyn. Kirjoitin asiasta myös Forssan Lehteen. Olen edelleen sitä mieltä, ettei esikoululaisten eristämisellä ja keskittämisellä Kehräämölle ollut, eikä ole edelleenkään mitään pedagogisia perusteita.

Esiopetusta pitää kehittää opetus- ja kulttuuriministeriön viitoittamien määräysten ja tavoitteiden mukaisesti. Ministeriön vaatimus yhteistyöstä esiopetuksen ja alkuopetuksen kanssa puuttuu kokonaan Forssassa. Varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen olisi muodostettava yhtenäinen kasvatusjatkumo ja esiopetussuunnitelmassakin todetaan, että esiopetuksen tehtävä on olla yksi osa oppimisen polkua. Tämä ei Forssan esiopetuksessa toteudu. Jos forssalaista esiopetusmallia seurattaisiin, olisi myös muut ikäluokat eristettävä omiksi ryhmikseen ja tehtävä ekaluokkalaistenkoulu, tokaluokkalaisten koulu jne.

Oma tyttäreni Elle kävi viime vuoden kyseistä esikoulua. On todettava, että Axel Wahrenin esiopetusvuodesta voin antaa kiitosta erinomaiselle henkilökunnalle, mutta kiitosta ei voi antaa Kehräämön vuokratiloista, jotka eivät sovi millään tavalla esioppilaiden/lasten tiloiksi. Eikä Axel Wahrenissa ole edes kunnollista lasten etujen mukaista piha-aluetta. No, tulipahan vuosi juostua paikasta toiseen, kun etsin omaa lastani. Olisin myös toivonut enemmän yhteistyötä koulujen alkuopetusluokkien kanssa, mutta se ei tässä forssalaisessa eristämismallissa onnistunut.

Kirjoitin vuonna 2019 Forssan Lehdessä seuraavaa:

”Mahdollisesti kaikki alakoulun oppilaat siirretään monitoimikeskukseen, jos syntyvyys jatkaa laskuaan ja poismuutto jatkaa negatiivista kehitystään. Ikävintä on ollut se, että eräät päättäjät ovat olleet sitä mieltä, että oppilaille ja pienille lapsille, vauvoille on unelma päästä monitoimikeskukseen. Kun oma lapsi on joutumassa uuteen monitoimikeskukseen, ei se enää olekaan unelma. Ja tiedoksenne, että pysyn edelleen alkuperäisessä mielipiteessäni: Olen lähikoulujen kannalla, En suurkoulun kannalla, johon siirretään jopa pienet 0–5-vuotiaat lapset. 0–5-vuotiailla ja 7–16-vuotiailla koululaisilla ei ole mitään yhteistä. Siksi on erittäin omituista, että suunnitelmaa tehdään edelleen siten, että esikoululaiset jatkavat vuokratiloissa Kehräämöllä”.

Tässä vastaukseni Talsoilan koulun vanhempainyhdistyksen kysymyksiin. Enkä ole muuttanut mielipiteitäni.

Uusimmat

Fingerpori

comic