Mielipiteet

Vielä kouluunpaluusta

Luettuani 7.5. yleisönosastosta erityisopettaja Värtön kirjoituksen jouduin pohtimaan, ymmärsikö hän minut tahallaan vai tahattomasti väärin. En taannoisessa kirjoituksessani arvostellut sanallakaan opettajia, vaan ammattijärjestöämme OAJ:tä.

Tiedän hyvin sen työmäärän, minkä Keskuskoulunkin opettajat ovat etäaikana tehneet ja pidän sitä luonnollisesti arvossa. Mutta tiedän myös sen, että suurelle osalle oppilaista etäopetusaika on ollut kuormittavaa ja tätä tukee myös oppilailtani ja huoltajilta saamani palaute tervetulleesta kouluun palaamisesta.

En myöskään näe OAJ-pomo Luukkaisen manaamaa ”vinoa pinoa lomahakemuksia” pöydälläni, torstaiaamun tilanteen mukaan Keskuskouluun olisi palaamassa 97 % oppilaista ja kotiin jäävät (joille tietenkin lupa annetaan) ovat suurelta osin THL:n ohjeen mukaisesti riskiryhmämäärittelyn piirissä.

Pidän edelleen ammattiryhmämme arvostusta nakertavana ja moraalisesti arveluttavana OAJ:n pyrkimystä vaikuttaa hallituksen päätökseen koulujen avaamisesta ikään kuin kyseessä olisi ollut mielipideasia.

Kysehän oli ja on lapsen perusoikeudesta, oikeudesta käydä koulua ja on eettisestikin täysin väärin vähätellä kouluun palaamisen merkitystä kahden kuukauden poissaolon jälkeen. Suorastaan nurkkakuntaorbanismiä on perustella sitä ”kysehän on vain 12 päivästä” -tyyppisillä argumenteillä.

Vai onko minkä tahansa perusoikeuden rajaaminen perusteettomasti hyväksyttävää jollakin aikamääreellä oikeuttaen? 12, 50 vai 365 päivää? Ja edelleen, ajatukset siitä, ettei viimeisen kahden viikon aikana ”voi tehdä mitään hyödyllistä”, ovat jo täysin ammattietiikan vastaisia.

Torstaiaamun Hesarissa maassamme arvostettu didaktiikan professori Kari Uusikylä toteaa muun muassa: ”Koulu ei saa olla työelämään valmistava kilparata, jolta osa putoaa jo alkuerissä ja osa kannetaan hoitoon loppusuoralla, kun pää ei kestänyt suorituspaineita” ja ”Sosiaalinen kasvatus on koulun perustehtävä”. Jaan tälläkin kertaa Uusikylän koko kirjoituksen ajatukset.

Muistutan vielä nykyisen opetussuunnitelman meitä kaikkia velvoittavasta perusopetuksen arvoperustasta: ”Oppilas tarvitsee kannustusta ja yksilöllistä tukea sekä kokemusta siitä että kouluyhteisössä häntä kuunnellaan ja arvostetaan ja että hänen oppimisestaan ja hyvinvoinnistaan välitetään.”

Uusimmat

Näkoislehti

29.5.2020

Fingerpori

comic