Mielipiteet

Vielä vähän Ruokosuontiestä

Mikäli Jokioisten Ruokosuontien remontissa on kuunneltu asiantuntijoita, niin toivon kovasti, ettei samoja kuunneltaisi enää jatkossa.

Tosiasia on, että jalkakäytävä on suhteettoman leveä ja autotie taas aivan liian kapea. Huomioiden katuosuuden liikenne olisi jalkakäytävän leveyttä määriteltäessä voitu käyttää ihan maalaisjärkeäkin ns. asiantuntijoiden sijaan.

Oma lukunsa on tien korkeus, joka todellakin aiheuttaa sen, että joillekin tonteille ei pääse ajamaan henkilöautolla. Jos perusteluna mainitaan, että talo on 50-luvulla rakennettu väärään paikkaan, niin ei se paljon nykyisiä asukkaita lohduta. Ei sitä taloa voi mihinkään siirtääkään.

Toisekseen kunnallinen rakennusvalvonta on määrännyt 50-luvullakin taloille paikat. Ei niitä mihin tahansa silloinkaan rakennettu.

Hauska yksityiskohta on ollut se, että Ruokosuontiestä jätettiin 30 metriä korjaamatta. Nyt se on ollut jo yli puoli vuotta sellaisessa kunnossa, että siitäkään ei enää uskalla mennä kunnolla henkilöautolla. Lapset kulkevat kuoppia väistellen kouluun ko. paikasta joka aamu, ja nyt lomallakin liikenne on todella vilkasta.

Liikenneturvallisuuden kannalta kuoppainen sepelipohja ei ole ollenkaan paras ratkaisu. Olisipa kiva kuulla, kuka asiantuntija sanoi, että kannattaa jättää pieni pätkä asfaltoimatta, jotta sitten aikanaan, kun idioottimaisuus viedään loppuun järjettömillä risteysjärjestelyillä, niin ihmiset ovat edes siihen tyytyväisiä, että koko tie on asfaltoitu.

Ainakin jossain vaiheessa suunniteltiin, että etuajo-oikeusjärjestelyitä risteyksessä muutetaan taas kerran siten, että Puistometsästä tulevilla olisi etuajo-oikeus.

Konsultilta voitte kysyä, kannattaako turvattomassa risteyksessä etuajo-oikeus antaa aamun kiireisille autoilijoille vai kymmenille pienille lapsille. Mikäli konsultti valitsee autoilijat, kysykää edes perusteluita.

Tosiasia on, että Silmäkalliontien ja Ruokosuontien välinen risteys on Jokioisten vaarallisimpia paikkoja liikenneturvallisuuden kannalta. Nyt tieosuuden kunnostuksesta päättävien kannattaisi ihan nousta autoon ja polkupyörän selkään ja ajella risteys eri suunnista muutamaan kertaan.

Voisi olla, ettei konsultteja tarvittaisi ollenkaan kertomaan, mitä pitäisi tehdä.

Kunnallista yhdenvertaisuutta!


Uusimmat