Mielipiteet

Viking Gracen päällikkö "hintasi" tuulen voimakkuuden ilmeisesti väärin

Viking Gracen vauriot jäivät verraten vähäisiksi. Kuva: JONAS EDSVIK JOAKIM
Viking Gracen vauriot jäivät verraten vähäisiksi. Kuva: JONAS EDSVIK JOAKIM

Eli Viking Grace -alus ei varsinaisesti ajanut karille, vaan kovan tuulen voimasta se ajautui, eli ”driftis” sinne. Tällaiset tuulet ovat harvinaisia, mutta eivät tavattomia ainakaan Maarianhaminan satamalle.

Ainakin takavuosina, jolloin alusten tehot olivat vielä pienempiä, ne joutuivat epäsopivien tuulten sattuessa jättämään Maarianhaminan sataman väliin matkoillaan Ruotsiin taikka takaisin.

En tiedä, onko Viking Grace joutunut lyhyehkön ikänsä puolesta vielä näin tekemään, mutta vastaisuudessa joutuu varmasti. Epäsopivan tuulen sattuessa näinkin voimakkaana kohdalle, alus ei voi turvallisesti saapua Maarianhaminan satamaan.

Vaikka aluksessa, kuten Viking Gracessa on varmasti konetehoa, mutta siinä on myös vapaata tuulipintaa huomattavasti enemmän kuin aikaisemmissa aluksissa.

Kun alus joutuu hiljentämään vauhtiaan, kuten satamaan tultaessa joudutaan tekemään, niin tuulen voima kasvaa aluksen runkoon. Silloin tuuli ”pyrkii ohjaamaan alusta”, kuten nyt kävi Viking Gracelle, ja tuuli ohjasi sen pois väylältä.

Näin ollen aluksen päällikkö ”hintasi” tuulen voimakkuuden ilmeisesti väärin, eli sen vaikutuksen aluksen ohjattavuuteen. Nyt se tuli selväksi, mutta siitä syntyi myös alukselle pohjakosketus, ja edessä on aluksen telakointi.

Ilmeisesti aluksen vauriot jäivät kuitenkin vähäiseksi. Sen osoittaa mm. se, että siihen ei syntynyt vuotoja aluksen runkoon.

Huonoa tuuria Viking Linelle, kun vasta pari kuulautta sitten sen toimen alus, Amorella sai pohjakosketuksen Ahvenanmaan Saaristossa.

Tuntuu kuin Ahvenanmaan karikkoiset vedet eivät oikein sovinnolla aukea Viking Linelle aluksien kotisaarille.

Uusimmat

Fingerpori

comic

Näkoislehti