Pääkirjoitukset

Alkoholi ja ylinopeus ovat tappava yhdistelmä – Nuorten mieskuljettajien syntinä on holtiton riskinotto kaveripiirissä.

Nuorten kuljettajien osuus korostuu kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa. Kuva: Seppo Pessinen
Nuorten kuljettajien osuus korostuu kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa. Kuva: Seppo Pessinen

Maanteillä on kylmää kyytiä. Onnettomuustietoinstituutin selvitti, että monissa viime vuosikymmenen kuolemaan johtaneissa kolareissa ovat isossa roolissa törkeät ylinopeudet ja rattijuopumukset.

Onnettomuuden aiheuttaneista nuorista ja keski-ikäisistä kuljettajista joka kolmas ajoi humalassa. Ylinopeus korostui erityisesti nuoremmissa ikäluokissa.

Nuorten kuskien aiheuttamat onnettomuudet painottuvat lisäksi viikonloppuihin, mikä puoltaa ajokorttiuudistukseen kaavailtua 17-vuotiaiden kuljettajien viikonvaihteen yöajokieltoa. Selvempää olisi toki pitää ajokortti-ikä 18 vuodessa.

Nuorten mieskuljettajien syntinä on holtiton riskinotto kaveripiirissä.

Vähäinen ajokokemus ja riskinhakuinen ajotyyli ovat usein hengenvaarallinen yhdistelmä, kun alla on vielä vanha auto.

Iäkkäät kuljettajat voivat puolestaan kompensoida kertyviä vajavuuksia muun muassa varovaisuudella, ajokokemuksellaan ja uudenpuoleisella ajoneuvolla. Seniorikuskit ymmärtävät myös pidättäytyä alkoholista.

Yli 64-vuotiaan kuljettajan aiheuttamaa kolaria tapaa useimmiten edeltää havaintovirhe, jota kuljettaja itse ei useinkaan tiedosta tai tunnusta.

Lääkäri on tärkeässä roolissa punnitessaan lausunnossaan iäkkään henkilön ajoterveyttä ja -kykyä. Parempi myrtynyt mieli kuin karu kalma.

Nuoremmilla kuljettajilla turmia edelsi usein ajoneuvon käsittelyvirhe kuten äkkiväärä ohjausliike tai virheellinen ajolinja. Niiden kitkemiseen asiantuntemusta löytyy autokouluista.

Kohtalokkaimpia liikenneonnettomuuksia ovat kaikilla ikäluokilla kohtaamisonnettomuudet, kun keskikaiteiden määrä kasvaa kovin hitaasti.

Rattijuopumusonnettomuudet ovat tyypillisesti tieltä suistumisia. Tavallisesti myös turvavyö on jäänyt kiinnittämättä.

Rattijuoppouden ja ylinopeuksien torjunta vaatii paitsi asennekasvatusta myös poliisilta jatkuvaa näkymistä liikenteessä. Pelkkä automaattivalvonta ei kitke järjettömiä ohituksia ja ylinopeuksia, koska hurjastelu tapahtuu tieosuuksilla, joilla peltipoliisia ei ole.

Uusimmat

Fingerpori

comic