Pääkirjoitukset

Bussit eivät pysy tiellä ilman julkista ohjausta

Ely-keskus maksaa hankitun joukkoliikenteen kustannuksista 50 prosenttia. Lopun jakavat hyötyjäkunnat keskenään tasan. Kuva: Lassi Puhtimäki / FL
Ely-keskus maksaa hankitun joukkoliikenteen kustannuksista 50 prosenttia. Lopun jakavat hyötyjäkunnat keskenään tasan. Kuva: Lassi Puhtimäki / FL

Linja-autoliikenne on ollut vuosia isojen muutosten kourissa alan sääntelyn lieventyessä.

Markkinaehtoinen joukkoliikenne on keskittynyt kaupunkien väliseen liikenteeseen. Uusia bussiyhteyksiä on syntynyt ja vanhoja poistunut nopeastikin. Asiakas hyötyy hintakilpailusta, kunhan asuu keskeisellä paikalla.

Harvaan asutuilla alueilla väki on jäänyt kunnan palveluliikenteen ja yksityisautoilun varaan, kun kannattamattomia bussivuoroja on karsittu.

Koululaisliikenne on turvannut joukkoliikennettä syksystä kevääseen. Julkisen liikenteen pelastuksena varsinkin maaseudulla on ollut yhteiskunnan tuki.

Jos tai kun markkinaehtoinen joukkoliikenne ei riitä tai toimi laadukkaasti, ely-keskus kilpailuttaa joukkoliikennepalveluja EU:n palvelusopimusasetuksen mukaisesti. Perustana on kuntien kanssa määritelty tavoitteellinen palvelutaso, joka ohjaa joukkoliikenteen hankintoja.

Ely-keskukset hankkivat näin yhteistyössä kuntien kanssa kuntarajat ylittävää säännöllistä joukkoliikennettä. Julkisesti hankittu liikenne on sovitettava yhteen markkinaehtoisen toiminnan ja asukkaiden tarpeiden kanssa.

Forssan seudulla alkaa kesällä julkisesti hankitun bussiliikenteen uusi kaksivuotiskausi. Vuorot ovat tarpeellisia ja pitkälti samoja kuin ennenkin, mutta yhteyksiä esimerkiksi Humppilan rautatieasemalle on parannettu. Kilpailutuksessa on myös pari kaivattua uutta vuoroa Forssan ja Urjalan väillä, jotka helpottavat kulkemista Tampereen suuntaan.

Odotettu uudistus on aikainen aamuvuoro Forssasta Hämeenlinnaan keskussairaalan kautta. Toivottavasti vuoden kokeilu ei sakkaa hankalan koronatilanteen takia.

Hyvää on myös Forssan seudun aluelipun laajentaminen Loimaan, Urjalan ja Someron vyöhykkeellä.

Bussiliikenteen tulevaisuutta varjostaa vain rahavarojen rajallisuus. Tukien avulla reitit on saatu juuri ja juuri kannattaviksi. Loppu on kiinni vuorojen käytöstä.

Joukkoliikenteellä on edelleen suuri vaikutus. Saavutettavuuden parantuminen lisää seudun elinvoimaa ja houkuttelevuutta työskentely- ja asuinpaikkana.

Lounais-Hämeessä pitää parantaa paitsi paikallisliikenteen yhteyksiä ja toimivuutta myös liityntäyhteyksiä kaukoliikenteeseen pysäkeistä alkaen.

Uusimmat

Fingerpori

comic