Pääkirjoitukset

Eduskunta ja verottaja parsivat taksilain reikiä

Taksilakiuudistuksen valuviat korjataan. Kuva: Sara Aaltio
Taksilakiuudistuksen valuviat korjataan. Kuva: Sara Aaltio

Taksilakiuudistus epäonnistui pahan kerran muutama vuosi sitten. Jälkiä siivotaan edelleen ja lakia ollaan parhaillaan kirjoittamassa uusiksi.

Taksiluvan saanti helpottui ratkaisevasti vuonna 2018 uuden taksilain tultua voimaan. Alalle tuli toivorikkaasti paljon uusia yrittäjiä, ja verovalvonta vaikeutui.

Verohallinto ryhtyy tänä vuonna valvomaan tehostetusti taksiyrittäjiä, joiden veronmaksussa, työnantajavelvoitteiden noudattamisessa tai auton asiakirjoissa on joitakin epäselvyyksiä.

Verottaja pyrkii patistelemaan kaikki taksiyrittäjät ottamaan kunnolla selvää verovastuistaan ja toimimaan jatkossa oikein.

Harmaan talouden kitkeminen on ollut myös Taksiliiton toive. Tavoitteena on alan reilu kilpailu niin, että velvoitteensa hoitava taksiyrittäjä voi ylipäänsä pärjätä.

Taksilla matkustaminen myös kallistui, vaikka uudistuksen piti kilpailun vapautumisen myötä laskea hintoja.

Kuluttajien luottamus taksipalveluihin on taksiuudistuksen jälkeen heikentynyt. Valitettavasti yksi mätä omena tapaa pilata koko korin.

Parannusta odotetaan taksiliikenteen lainsäädännön muutoksista, jotka ovat nyt eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan käsittelyssä.

Hallitus on esittänyt perustellusti taksilainsäädäntöön lukuisia muutoksia, esimerkiksi yrittäjäkoulutuksen ja -kokeen suorittamista, ennen kuin taksiliikenneluvan voi saada. Taksamittaritkin ja valaistu taksikyltti palaavat pakollisiksi.

Lakiin ei ole kuitenkaan tulossa takaisin päivystys- ja asemapaikkavelvoitetta. Taksien saatavuuteen maaseudulla pitää löytää ratkaisuja.

Yhtä lailla rapaa alalle tuotti Kelan korvaamien taksimatkojen ja välityskeskusten kilpailutus 2,5 vuotta sitten. Markkinaoikeus kumosi myöhemmin kilpailutuksen ja määräsi Kelan kilpailuttamaan taksipalvelunsa uudestaan Kanta-Hämeessä.

Kanta-Hämeen Kela-taksikyydeistä on vastannut joulukuun puolivälistä lähtien Taksi Helsinki, mutta alkuvaikeuksia on ollut. Yhtiöllä on jäänyt rästiin lukuisten matkojen tilitys Kelalle, mistä ovat kärsineet sekä Kela-kyytiasiakkaat että taksiyrittäjät.

Kela-taksijärjestelmääkin on välttämätöntä edelleen parantaa.

Uusimmat

Fingerpori

comic

Näkoislehti