Pääkirjoitukset

Höyry- ja talkoovoimin kohti uusia koitoksia

Museorautatien toiminnasta kiitos ja kunnia kuuluvat aktiivisille vapaaehtoisille. Kuva: Lassi Puhtimäki / FL
Museorautatien toiminnasta kiitos ja kunnia kuuluvat aktiivisille vapaaehtoisille. Kuva: Lassi Puhtimäki / FL

Museorautatie Jokioisilta Humppilaan on osoittautunut jo parille sukupolvelle oivaksi, nostalgiahenkiseksi matkailukohteeksi.

Jokioisten museorautatie on koko maan mittakaavassa merkittävä käyntikohde. Suomessa on valtakunnallinen rautatiemuseo Hyvinkäällä ja vain kolme yhdistysvetoista museorautatietä: Jokioisten, Porvoon ja pikkuruinen Uudenkaarlepyyn museorautatie.

Jokioisten museorautatie on Suomen ainoa nykypäiviin säilynyt yleiselle henkilö- ja tavaraliikenteelle avoinna ollut kapearaiteinen rautatie, jolla on höyryveturivetoista liikennettä joka kesäviikonvaihde sekä normaalisti muutama ekstra- ja tilauspäivä päälle.

Harmitella voi sitä, että rautatieyhtiö purki Forssan ja Jokioisten välisen rataosuuden kerkeästi vuonna 1974. Miten komeaa olisikaan, jos kappeeraiteinen kulkisi myös Forssaan.

Junamatkojen lisäksi museorautatieväki on järjestänyt vuodesta 2005 lähtien Minkiöllä suuren höyryfestivaalitapahtuman, joka tosin jäi monien muiden yleisötapahtumien ja tilausjunien lailla koronan jalkoihin.

Museorautatieväelle on syytä nostaa hattua. Se on tehnyt harrastuksenaan 50 vuoden varrella uskomattoman työmäärän, oikean kulttuurityön, höyrykauden rautatiekulttuurin säilyttämisessä.

Museoratatoiminta elää ja puksuttaa innokkaiden rautatieharrastajien talkoiden varassa.

Aktiivisemmat jäsenet matkaavat eri puolilta Suomea viikonloppuisin Jokioisten Minkiölle vaaliakseen rataperinnettä oman innostuksensa voimin.

Museorautatie ratapölkkyineen, junineen ja höyryvetureineen on loppumaton työmaa.

Vapaaehtoiset ovat kunnostaneet ahkerasti rataa ja kalustoa sekä rakentaneet radan toimitilat säälliseen kuntoon talkoiden, julkisen tuen ja lahjoitusten turvin. Rahoitus on vain murusna maailmalla.

Museorautatieyhdistys ry rahoittaa toimintansa niukin naukin lipputuloilla ja matkailumyynnillä. Itse radan, maa-alueet, asemarakennukset ja valtaosan kalustosta omistaa Jokioisten Museorautatie oy.

Suunnitelmat radan pidennyksestä, näköalatasanteesta ja näyttelytilasta osoittavat, että museorataväellä riittää 50 vuoden jälkeen edelleen hienosti tarmoa ja uskoa toiminnan kehittämiseen.

Fingerpori

comic