Pääkirjoitukset

Kallis bensa säilyy kitkeränä vieraanamme – Todellista helpotusta siihen ei kotoperäisin konstein saada eikä osin halutakaan

Polttoaineen hinnasta on käyty jo kuukausia kiihkeää keskustelua. Hintaan vaikuttavat verohelpotukset ovat kuitenkin jääneet haaveeksi. Kuva: Markku Tanni
Polttoaineen hinnasta on käyty jo kuukausia kiihkeää keskustelua. Hintaan vaikuttavat verohelpotukset ovat kuitenkin jääneet haaveeksi. Kuva: Markku Tanni

Sanna Marinin (sd.) hallitus myönsi joitakin huojennuksia kalliin polttoaineen kanssa kamppaileville kansalaisille.

Ensimmäinen ongelma on päälle leimattu: huojennukset ovat määräaikaista hätäapua, kun hintaongelma on tavattoman kestävää laatua.

Jotakin oli jo kuitenkin tehtävä, koska tilanne on tulenarka muuallakin kuin polttomoottoriautojen palotilassa. Se pettyi, joka odotti protesteissa kovaan ääneen huudettua suoraa puuttumista polttoaineiden ja energian hintaan. Hallituksella ei todellakaan ole eväitä isoon veroremonttiin.

Työmatkavähennyksen enimmäismäärää korotetaan, mikä koskee jo kuluvaa vuotta. Lisäksi oman auton käytöstä työmatkoilla voi vähentää aikaisempaa enemmän.

Näillä määräaikaisilla hienosäädöillä hallitus huojentaa edes vähän joidenkin kansalaisten tilannetta. Moni joutuu laskemaan tarkasti, onko näillä polttoainehinnoilla enää järkeä käydä töissä. Nyt ehkä vähän paremmin on.

Yksittäisten kansalaisten lisäksi kallis energia rassaa kuljetuksia ja on syventänyt maatalouden kannattavuuskriisiä.

Raskaalle liikenteelle aletaan valmistella kevyemmin verotettua ”ammattidieseliä”, joka on onnistuessaan askel oikeaan suuntaan. Maataloudelle määräaikainen kiinteistöverohelpotus on vain hento kädenojennus.

Polttoaineen hinta yhdessä kalliin sähkön kanssa nakertaa ihmisten toimeentuloa ja lisää suomalaisen yhteiskunnan kahtiajakoa. Monilla menee samaan aikaan hyvin. Kallis bensa ei voisi vähempää haitata, jos hinta on vain joka kerta vaihtuva lukema mittarissa.

Kallis polttoaine säilyy valitettavasti vieraanamme. Todellista helpotusta siihen ei kotoperäisin konstein saada, eikä osin halutakaan.

Ilmastonmuutoksen torjunta edellyttää fossiilisista polttoaineista luopumista. Marinin hallitus on sitoutunut päästövähennyksiin, eikä isoa pyörää voi enää kääntää.

Bensiini- ja diesel-autoilu on katoava tapa liikkua, mutta samaan aikaan enemmistö suomalaisista autoilijoista on riippuvainen vielä pitkään tavanomaisista autoistaan. Siitä hallitus saa kuulla vastakin.

Uusimmat

Fingerpori

comic