Pääkirjoitukset

Kunnat kilpailevat muuttajien sieluista

Kunnat esittelevät tarjontaansa mm. mainostauluin. Kuvassa Forssan kaupungin tienvarsimainos. Kuva: Lassi Puhtimäki
Kunnat esittelevät tarjontaansa mm. mainostauluin. Kuvassa Forssan kaupungin tienvarsimainos. Kuva: Lassi Puhtimäki

Kunnat kisaavat kovasti keskenään asukkaista, yrityksistä työpaikkoineen ja matkailijoista. Taistoa käydään mielikuva- ja asiatasolla iskulausein, erilaisin imagoin ja brändein.

Brändihän muodostuu imagosta eli tietoisesti annetusta kuvasta ja sitten vaikeasti hallittavasta maineesta, joka taas perustuu ihmisten kokemuksiin ja käsityksiin.

Helpompi on kuntamarkkinoinnissa keksiä erilaisia iskulauseita ja strategiavisioita. Suomi on täynnä yrittäjämyönteisiä ja kuvankauniita kuntia, jotka ovat kaiken keskellä, hyvien liikenneyhteyksien varrella, palveluja täynnä ja kertakaikkisen hyviä elää, asua ja olla.

Vaikeutena kunnilla on erottautua massasta, kun kaikki kuulostavat samalta. Persoonattomuus on suurta syntiä.

Ihan nokkelat iskulauseet ovat aikanaan luoneet Loimaa (Jyvällä tulevaisuudesta!), Urjala (Koti Pohjanähden alla) ja Somero (Satumaa ellei peräti Paratiisi). Slogan tuskin saa ketään muuttamaan, mutta se voi herättää hyvää henkeä.

Kuntamarkkinoinnin keinona käytetään myös tonttikampanjoita, mutta tontin hinta ei kuitenkaan muuttoa ratkaise, enemmänkin työpaikka. Ratkaisevaa on tavoittaa tonteista alustavasti kiinnostunut ja tehdä hänelle hyvällä palvelulla sijoittumisvalinta helpoksi.

Markkinointikampanja on vain alkusysäys, mutta sitäkin tarvitaan. Pulmana on määrärahojen niukkuus.

Hyvä kuntamarkkinointi ponnistaa kuntalaisista ja palvelutarjonnasta. Viestinnän pitää olla avointa ja totuudenmukaista, sellaista, jonka kuntalaisetkin allekirjoittavat.

Markkinointiasiantuntijat puhuvat aitoudesta ja tarinallisuudesta, jotka on myös osattava visualisoida.

Kuntien ei sovi tavoitella vain uusia asukkaita ja yrityksiä, vaan niiden on pidettävä nykyisetkin tyytyväisinä.

Kuntalaiset, eivät vain päättäjät ja viranhaltijat, vievät myös viestiä kunnastaan eteenpäin. Forssan kaupunki käy mainettaan kohentamaan omalla brändiasiakirjalla.

Vahinko vain, että hämäläiselle luonteenlaadulle itsekehu on vaikeaa ja vähättely maailmanluokkaa. Kehua ja kiittää voi ja pitää, kun on aihetta.

Uusimmat

Fingerpori

comic