Pääkirjoitukset

Liikenne turvalliseksi maalla, merellä ja ilmassa – Osa toimenpiteistä hoituu teknologisella kehityksellä, mutta leijonanosa vaatii muutosta asenteissa

Suomessa tapahtui viime vuonna yli 200 kuolemaan johtanutta tieliikenneonnettomuutta, joissa loukkaantui lähes 3900 henkilöä. Kuva: Markku Uhari/ arkisto
Suomessa tapahtui viime vuonna yli 200 kuolemaan johtanutta tieliikenneonnettomuutta, joissa loukkaantui lähes 3900 henkilöä. Kuva: Markku Uhari/ arkisto

Valtioneuvoston linjaaman liikenneturvallisuusstrategian kauaskantoisena tavoitteena on, että kaikki liikennemuodot pitäisi saada vuoteen 2050 mennessä niin turvallisiksi, ettei kuolemia ja vakavia loukkaantumisia tapahdu.

Liikenneonnettomuuksien vähennysohjelmia on ollut ennenkin eikä niiden tavoitteisiin ole oikein ylletty. Liikenneturvallisuuden parantuminen on 2010-luvun jälkipuolella hidastunut.

Ei ole kuitenkaan mitään soimaamista siinä, että turhat kuolemat ja vakavat loukkaantumiset halutaan kitkeä. Jokainen liikennekuolema on liikaa.

Strategian taustalla on Euroopan unionin visio, ettei kukaan ei kuole EU-maiden tieliikenteessä 2050.

Ohjelma kattaa tie- ja raideliikenteen, ilmailun ja vesiliikenteen. Ohjelmaan on kirjattu peräti satakunta toimenpidettä turvallisuuden parantamiseksi ja liikenneonnettomuuksien ehkäisemiseksi.

Niissä on myös sellaista konkretiaa, joka voi osasta kansaa tuntua holhoukselta. Vain osa keinoista hoituu teknologisella kehityksellä, mutta leijonanosa vaatii muutosta asenteissa.

Riskinotto ei kuulu liikenteeseen, sillä henkilön itsensä lisäksi vaarassa ovat sivulliset.

Poikkihallinnollinen liikenneturvallisuusstrategia painottaa, että liikenneturvallisuus on koko yhteiskunnan yhteinen asia lainsäädännöstä kansalaisiin saakka.

Huomiota saavat sekä nuorten että ikääntyneiden kuljettajien onnettomuudet.

Vaikuttavimpiin toimiin luetaan mm. itsemurhia ennaltaehkäisevä mielenterveystyö, päihdeongelmaisten passitus hoitoon, ajokiellot terveydentilan perusteella, rattijuopumusta ja huumeratteja torjuva kampanja, 30:n rajoitusalueiden lisäys ja mahdollisesti keskikaiteita isommille teille.

Lisäksi selvitetään pyöräilylle ja sähköpotkupyöräilylle promillerajaa ja vesiliikenteelle rajan laskua 0,5 promilleen.

Strategia luo vasta puitteet lähivuosien liikenneturvallisuustyölle. Strategiassa jokaiselle toimenpiteelle on esitetty vastuutahot, mutta toimien noudattaminen on jokaisen meistä vastuulla.

Uusimmat

Fingerpori

comic