Pääkirjoitukset

Linjuriauto ei ole enää maantien ässä

Matkustajia nousemassa bussiin Forssassa toukokuussa 2019. Kuva: Lassi Puhtimäki

Takavuosina laulettiin, että linjuriauto on maantien ässä. Joukkoliikenteessä linja-auto on yhä Suomen tärkein joukkoliikenneväline, mutta monin paikoin ässä on vaihtunut tuntemattomaan jokeriin. Linja-autoliikenne oli hotelli- ja ravintola-alan kanssa suurimpia korona-ajan kärsijöitä.

Hotelli- ja ravintola-ala on päässyt uuteen kiitoon. Bussiliikenteessä kaasua ei ole päästy painamaan. Matkustajat eivät ole palanneet busseihin ja linja-autovuorot kulkevat harvakseltaan.

Monet kaukoliikenteen bussivuorot ovat lopettaneet, koska matkustajia ja rahtia o n ollut liian vähän . Se voi tarkoittaa, että paikkakunnan vuoroista on vähentynyt jopa yli puolet koronaa edeltävään aikaan verrattuna.

Tilanne on maaseudulla tosi hankala, kun koulubussit eivät kulje kesällä. Monin paikoin maaseudulta ei pääse kunnan taajamaan tai kaupunkiin linja-autolla.

Takavuosina Forssan suunnasta pääsi sujuvasti linja-autolla lähikaupunkeihinn. Vaan ei enää.

Suorat yhteydet Forssasta Tampereelle loistavat poissaolollaan ja jopa pikavuorot Helsinkiin ovat harventuneet. Maaseutu on ollut pitkälti kutsutun palveluliikenteen varassa.

Linja-autoliiton mukaan liikenne olisi voinut aloittaa paluun normaalimpaan liikennöintiin koronarajoitusten purkamisen jälkeen, mutta uusiksi haasteiksi tulivat Ukrainan sota ja polttoaineen nopea hinnannousu. Linja-autoala kaipaakin nyt pikaista apua, vastaantuloa valtiolta.

Alan on myös syytä katsoa peiliin. Suurten linja-autoyritysten omistama Matkahuolto on siirtänyt pakettien kuljetuksen linja-autojen sijaan rekka-autoihin. Rahdin kuljetus on ollut elinehto monille reiteille. Kun rahti on siirtynyt rekkoihin, vuoroa ei kannata enää ajaa.

Tämä on sekä liikennöitsijän että matkustajien kannalta surkea lopputulos. Myös poliitikkojen, jotka vaativat ihmisiä siirtymään joukkoliikenteen käyttäjiksi, on syytä katsoa peiliin ja esittää realistisia ratkaisuja .

Yksi vaihtoehto olisi pyrkiä aidosti kehittämään paremmaksi matkaketjuja, joissa ihminen voisi taittaa osan matkastaan linja-autolla, junalla ja vaikka taksilla, ja nämä kaikki olisivat varattavissa ja maksettavissa kerralla koko lähtöpaikasta perille saakka.

Matkaketjujen kehittämisestä on puhuttu pitkään, mutta konkreettiset askeleet ovat jääneet valitettavan pieniksi. Nykyisessä matkapuhelinsovellusten maailmassa tällaisen voisi kuvitella onnistuvan. Se vaatii eri toimijoiden välistä yhteistyötä, mutta voisi koitua lopulta kaikkien eduksi.

Uusimmat

Fingerpori

comic