Pääkirjoitukset

Päällystevauriot tietävät paikkaa paikan päälle

Päällystevauriot tuottavat paitsi harmia myös vaaraa autokunnille. Kuva: Tapio Tuomela
Päällystevauriot tuottavat paitsi harmia myös vaaraa autokunnille. Kuva: Tapio Tuomela

Väylävirasto hehkutti vuosi sitten, kuinka maanteiden päällystäminen kasvoi komeasti edellisvuodesta, joka tosin oli päällystysvuotena historiallisen heikko.

Uusia päällystyskilometrejä kertyi lopulta viime vuonna noin 3700, 2000 kilometriä enemmän kuin edellisvuonna. Tilastokeskuksen mukaan päällystettyjen maanteiden yhteismäärä oli viime vuoden lopussa noin 50 650 kilometriä.

Maanteiden korjausvelka ei ehkä viime vuoden osalta kasvanut, muttei paljon kohentunutkaan. Vanhaa korjausvelkaa on kertynyt vuosi vuodelta yllin kyllin.

Lisäksi uusia päällystevaurioita paljastuu joka kevät. Reikien paikkaus on ensiapua. Vaikka paikkausten laatu on viime vuosina parantunut, uusi paikka ei ajan syömässä päällysteessä pysy.

Maantiet ovat kovilla nykytalvina, kun vettä sataa ja lämpötilaerot vaihtelevat suuresti. Raskas liikenne ja nastarenkaat viimeistelevät kulutuksen.

Liikenteen asiakaspalveluun tulee eniten soittoja juuri teiden päällysteistä: reikiintyneistä teistä ja päällystystarpeista.

Päällystettyjen maanteiden määrä ei ole asfalttibetonin kasvaneesta käytöstä huolimatta kuitenkaan tällä vuosituhannella juurikaan noussut, koska sorateiden pintaus on romahtanut ja pehmeän asfalttibetonin päällystemäärä on viime vuosina lievästi vähentynyt.

Päällystettyjä pienempiä teitä on säästösyistä jopa palautettu takaisin sorateiksi.

Valtakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnitelma lupaa nyt kohennusta, mutta päällystettyjen teiden kunnossapidon rahoitusosuutta on syytä vieläkin nostaa.

Tierakenteiden ja niiden kuivatuksen parantaminen pidentäisi päällysteiden elinkaarta.

Väyläviraston päällystystöiden kuntokartta vilkuttaa paikoin punaista myös Kanta-Hämeen pääväylillä.

Päällysteiden huono kunto lisää ennen kaikkea ajoneuvovaurion ja onnettomuuden riskiä.

Kun valtakunnallisena painotuksena on turvata vilkasliikenteisten teiden kunto, muiden teiden kunto uhkaa heiketä ilman erityispanostusta. Se tarkoittaa muualla paikkaa paikan päälle.

Uusimmat

Fingerpori

comic

Näkoislehti