Pääkirjoitukset

Päästöhyvitys on paljolti nykyajan anekauppaa

Pitäisikö lennoista maksaa päästöhyvitystä? pohti moni vielä ennen koronaa. Kuva: Jani Suhonen
Pitäisikö lennoista maksaa päästöhyvitystä? pohti moni vielä ennen koronaa. Kuva: Jani Suhonen

Päästökompensaatiomenetelmä syntyi valtioiden ja isojen yritysten käyttöön, mutta vapaaehtoiset, kauniinpuhtoiset päästöhyvitykset levisivät nopeasti myös yksityisten saataville. Hyvitysten sääntelylle on tarvetta.

Päästökompensaatio tarkoittaa rahallista hyvitystä, joka pyrkii kumoamaan aiheutettujen kasvihuonekaasupäästöjen vaikutukset rahoittamalla palveluntarjoajan kautta päästövähennystoimia toisaalla, esimerkiksi tukemalla puiden istuttamista.

Aikana ennen koronaa oli esillä moraalista pohdiskelua ulkomaanlentojen päästöhyvityksestä vapaaehtoisesti.

Finnairin päästöhyvityspalvelu päättyi nolosti keväällä 2020, kun viranomaiset tulkitsivat palvelun rahankeräyslupaa vaativaksi vastikkeettomaksi hyväntekeväisyydeksi. Sitten tyrehtyivät lennot muutenkin koronaan.

Vapaaehtoinen päästöhyvitys on toistaiseksi jäänyt kansalaisilla selvästi muiden ympäristötekojen varjoon.

Ympäristöministeriölle luovutettu tuore selvitys osoittaa, että vapaaehtoinen päästöjen hyvittäminen tehostuisi julkisella ohjauksella.

Sisäministeriössä valmistellaan parhaillaan rahankeräyslain päivitystä, jonka tarkoituksena on rajata vapaaehtoiset päästöhyvityspalvelut lain soveltamisen ulkopuolelle.

Nopeasti versonut ala kaipaa joka tapauksessa yhtenäisiä kriteerejä. Esimerkiksi kompensaation ja hiilineutraaliuden määritelmiä saati ilmastovaikutusten laskentatapoja on kovin erilaisia.

Kuluttajat kaipaavat päästövähennyksistä luotettavaa tietoa.

Vaikuttava keino olisi myös kompensaatiopalveluiden tuottajien rekisteri, jonka avulla voitaisiin myös välttää päästövähennyksen kaksoislaskenta eli se, että sama päästövähennys käytetään useampaan kertaan.

Päästöhyvityksissä on arvioitava myös sitä, hankkiiko kompensaatiolla pelkästään puhtaan omatunnon.

Finnwatchin tänä kesänä julkaistun raportin mukaan hyvitysmenetelmässä on monia puutteita ja riskejä. Pahimmillaan kyse on anekaupasta, jossa ilmastohyödyt jäävät mitättömiksi.

Uusimmat

Fingerpori

comic