Pääkirjoitukset

Sadan vuoden pähkinä purtavana – Palokunnanaukion kaavassa parkkipaikkojen määrä ei ole ydinkysymys

Palokunnanaukion liikenneturvallisuus kaipaa parantamista ja pysäköintijärjestelyihin tarvitaan selkeyttä. Kuva: Lassi Puhtimäki

Palokunnanaukion tulevaisuus on puhuttanut viime vuosina forssalaisia asukkaita, päättäjiä ja virkamiehiä.

Palokunnanaukion menneisyyteen on syytä palata sen verran, että tämän aukion nimi Antin Konditorian edustalla on perua Uudenkylän palosta kesällä 1929. Naapurista tuhoutui VPK:n talo, jonka harjoittelukenttänä aukio toimi. Paikkaa on sittemmin alettu kutsua Palokunnanaukioksi tai Paloaukioksi. Se on toiminut vuosikymmeniä epävirallisena paikoitusalueena.

Debatti nousi vuonna 2018, kun alueen katusuunnitelma tuli työn alle. Suunnitelman vaihtoehdot tarjosivat tarpeeseen nähden aivan liian vähän pysäköintipaikkoja. Kritisoitu katusuunnitelma perustui itse asiassa vuonna 2014 voimaan tulleeseen asemakaavamuutokseen Uusikylä II J. Tuolloisessa asemakaavavaiheessa nimetty pieni Palotori ei juuri herättänyt huomiota.

Kun Forssan yhdyskuntalautakunta ymmärrettävästi tyrmäsi asemakaavan pohjalta tehdyn katusuunnitelman, kaavoituksen oli mietittävä alueen tulevaisuutta uudelleen. Palokunnanaukio otettiin mukaan laajempaan kaavanmuutosalueeseen Uusikylä II M.

Huomenna kaupungintalon valtuustosalissa on mahdollisuus kuulla kaupungin kaavoittajien selvitystä uuden asemakaavamuutoksen peruslinjauksista ja esittää niistä mielipiteensä.

Selvää vastausta ei ole luvassa siihen konkreettiseen kysymykseen, paljonko pysäköintipaikkoja alueelle on tulossa. Tarkka paikkamäärä selviää vasta katusuunnitelmavaiheessa, mutta lähtökohtaisesti kolmisenkymmentä eli sentään selvästi enemmän kuin aiemmassa suunnitelmavaiheessa. Onhan käypiä parkkipaikkoja tulossa kahtaalle.

Torstain keskustelutilaisuus on odotettua avointa kaavoituspolitiikkaa. Pohjustavaa keskustelutilaisuutta ei laki määrää, mutta tässä kärjistyneessä tilanteessa se on enemmän kuin tarpeen. Vaikka kaavamuutos tulee nähtäville ja kommentoitavaksi ainakin kahdesti, on hyvä päästä vaikuttamaan alkuvaiheessa.

Parkkipaikkojen määrä ei ole kaavan ydinkysymys. On löydettävä toimiva kompromissi siitä, miten mm. alueen elinkeinotoiminta, liikenneturvallisuus ja kaupunkikuvallinen kehitys voidaan sovittaa yhteen.

Palokunnanaukio vaatii nykyaikana selkeyttä siitä, missä kulkee katuosuus, missä kevyen liikenteen väylä ja missä parkkipaikat. Sen ei pitäisi olla keneltäkään pois vaan lisää.

Uusimmat

Fingerpori

comic