Pääkirjoitukset

Suomalaiset taas täysin rinnoin rallikansaa – Koko kansan Kalle on seuraava Lentävä suomalainen

Kalle Rovanperä villitsee rallikansaa. Kuva: Marko Kauko

Jyväskylän MM-rallissa ja Joensuun Kalevan kisoissa kamppailtiin viikonloppuna samanaikaisesti.

Ralli vei selkävoiton.

Suomelta puuttuu valovoimainen yleisurheilutähti, jonka nimi olisi kaikkien huulilla. Rallissa sellainen on: Kalle Rovanperä, 21. Hän on todennäköisesti maailman hillityin kansanvillitsijä.

Edellisestä suomalaisesta ralliautoilun maailmanmestaruudesta tulee tänä vuonna kuluneeksi 20 vuotta. Marcus Grönholm ajoi maailmanmestariksi yhdessä Timo Rautiaisen kanssa vuonna 2002.

Ralliautoilun maailmanmestaruuksista on ajettu virallisesti ”vasta” vuodesta 1979, alkuun pitkälle suomalaisten hallitessa, mutta 2000-luku on kulkenut ralliteillä lähes täysin ranskalaistähtien alla.

Nyt voi vihdoin odottaa vesi kielellä seuraavaa suomalaismestaria. Äärimmäisen paneutuva huippu-urheilija, Kalle Rovanperä on matkalla mestaruuteen, joka voi varmistua jo seuraavassa eli Belgian MM-rallissa. Voittotahti rallin MM-sarjassa on ollut uskomaton.

Odotukset olivat katossa myös ennen Jyväskylää. Yksi oli kuitenkin vielä nopeampi, Viron Ott Tänak, kauden 2019 maailmanmestari. Kaksikon tasainen taistelu oli vertaansa vailla.

Tänak kirjasi nimensä Jyväskylän suurten sankareiden joukkoon. Rovanperällä se aika on vielä edessä. Hän on toisen polven huippukuljettaja, aikansa lapsitähti, mutta viime kauden osakilpailuvoitoista alkaen tiedetään, ettei hän jää sellaiseksi.

Suomalaisilla on taas lupa olla täysin rinnoin rallikansaa. Koko kansan Kalle veti erittäin paljon yleisöä Jyväskylän rallia seuraamaan. Ilmiö on jopa verrattavissa suomalaisen ralliautoilun suuruuden aikoihin, vaikka moni asia onkin toisin kuin 1960- ja 1970-luvuilla, jolloin syntyi käsite lentävistä suomalaisista.

Nykyiset ralliautot ovat hybridejä – jo luonnollisesti. Ympäristötietoisuus jyrää, ja autoilukin on muutoksessa. Hyvin paljon on silti samaakin.

Kansakunnan muistiin on piirtynyt kuva Timo Mäkisen Morris Ministä konepelti auki Ouninpohjassa vuonna 1967. Lopputuloksissa Mäkinen oli ykkösenä.

Nyt toinen suomalaisista MM-sarjan huippukuljettajista Esapekka Lappi ajoi ensin rikkinäisellä tuulilasilla ja sitten jopa kokonaan ilman tuulilasia, mutta sijoitus pysyi kolmantena. Ralliautoilun olemuksesta kertoi sekin, kun Lappi haki järvestä vettä rikkoutuneeseen syyläriin. Media eli Yle oli silloin kerrankin ytimessä.

Uusimmat

Fingerpori

comic