Pääkirjoitukset

Talvi ei voi millään yllättää maaliskuussa

Turvavälien merkitys korostuu, kun ajokeli ja näkyvyys ovat suomalaiseen talviseen tapaan huonot. Myös takavalojen on syytä olla päällä. Kuva: Tuomela Tapio
Turvavälien merkitys korostuu, kun ajokeli ja näkyvyys ovat suomalaiseen talviseen tapaan huonot. Myös takavalojen on syytä olla päällä. Kuva: Tuomela Tapio

Eteläsuomalaisilla autoilijoilla on ollut poikkeuksellisen hyvä tilaisuus opetella talviajoa, ajoneuvon hallintaa ja tilanteeseen sopivia ajonopeuksia. Mitä vielä, kun tulee maaliskuinen lumituisku, autoilijat ajavat kuin viimeistä päivää ja toisistaan piittaamatta.

Kuin ihmeen kaupalla tiistaina vältyttiin kuolonuhreilta. Osallisina onnettomuuksissa oli useita raskaita ajoneuvoja ja Hollolan isossa kolarissa armeijan maastokuorma-autojen lisäksi linja-auto. Suurin osa uhreista selvisi rytinöistä onneksi pelkällä säikähdyksellä.

Suomalaisilla autoilijoilla on yleisemminkin vakavan herätyksen paikka. Jotakin on ratin ja selkänojan välissä pielessä.

Ketjukolarin syy on vääjäämättä siinä, että autoilijat ajavat liian lähellä toisiaan, mikä pitäisi tajuta vaaralliseksi hyvälläkin kelillä, saati kun näkyvyys tippuu liki nollaa.

Käsittämättömintä tiistain kolareissa olivat poliisin ”aivan liian suuriksi” kuvaamat tilannenopeudet. Sokkona ei saa ajaa metriäkään, ja hiljentää pitää varovaisesti muu liikenne huomioon ottaen.

Liian hiljaa köröttelevät ovat oma kanssa-autoilijoilleen vaarallinen lukunsa. Poliisi voi sakottaa alinopeudesta, mutta siihen puuttuminen on korkean kynnyksen takana. Ei pitäisi olla. Jos talviajo ja olosuhteet ovat ylivoimaiset, ei liikenteeseen pidä lähteä lainkaan.

Huomattava osa autoilijoista ajelee uudenkarheilla kieseillään huonoissa valaistusolosuhteissa autuaan tietämättöminä siitä, että heidän takavalonsa ovat ”automaattisesti” pimeinä. Näin tapahtuu jatkuvasti niin pimeällä kuin pyryssäkin. Takaa tulevaa vaaniva miina on valkoinen takavaloton auto lumipölyn keskellä. Oliko niitä liikkeellä tiistaina? Aivan liian monta.

Nykyaikainen autoteknologia suojelee suoraan ihmishenkien menetykseltä. Autoilijoilta pitää kuitenkin voida edellyttää, että he tutustuvat edes auttavasti ajoneuvojensa hallintalaitteisiin – ja etenkin valokytkimiin. Se pitää lisäksi tehdä tukevasti liikkumattomassa autossa.

Neuvoisivatko edes automyyjät! Muuten teknologia yllättää autoilijan housut kintuissa samaan tapaan kuin lumitalvi – maaliskuun puolivälissä.

Fingerpori

comic

Näkoislehti