Pääkirjoitukset

Turvattomuuden tunne on yksilöllinen kokemus

Monia pelottaa liikkua keskustassa pimeään aikaan. Väkivallan vaara on tosin suurin nuorilla miehillä. Kuva: Tapio Tuomela
Monia pelottaa liikkua keskustassa pimeään aikaan. Väkivallan vaara on tosin suurin nuorilla miehillä. Kuva: Tapio Tuomela

Uskaltaako Forssan kadulla kävellä, jos tyykikylän katuturvallisuus on poliisin tilastojen mukaan koko maan häntäpäässä? Kyllä pitäisi uskaltaa, sillä Suomi on kaikkiaan turvallinen maa.

Forssan kaupungissa katuturvallisuus on suunnilleen ison Turun tasoa. Forssa ei ole ennenkään katuturvallisuustilastoissa pärjännyt.

Poliisin katuturvallisuusindeksin mukaan pieni maalaiskunta Ypäjä kuuluu Suomen turvallisimpien kuntien joukkoon, mikä ei ole suuri yllätys. Humppila, Tammela ja Somero ovat katuturvallisuudeltaan myös hyvää luokkaa.

Jokioisten turvallisuus on edellisvuodesta pudonnut kuntien keskikastiin ja Urjala tämän alle Loimaan rinnalle.

Katuturvallisuusindeksi on poliisin vuosittainen tilastollinen vertailu, jossa ynnätään mm. pahoinpitelyt, ryöstöt, rattijuopumukset ja vahingonteot, joita tapahtuu tyypillisesti julkisilla paikoilla

Vaan vertailu ei laske mukaan henkirikoksia ja seksuaalirikoksia, jotka tapahtuvat valtaosin yksityistiloissa. Tosin moni kansalainen mieltää alhaisen katuturvallisuuden juuri murhamiesten ja raiskaajien temmellyskentäksi.

Asukaslukuun suhteutetut indeksiluvut ovat suuntaa antavia. Yhden vuoden perusteella on turha tehdä kauaskantoisia päätelmiä.

Tyhmyys tahtoo perinteisesti isommassa joukossa tiivistyä.

Hämeenlinnan kaupunki on 15 suurimman kaupungin joukossa turvallisin ja Helsinki turvattomin.

Kun katsotaan koko maata, Hämeenlinna on kaikkien kuntien joukossa huonoimmassa kolmanneksessa, Urjalan ja Loimaan tuntumassa. Helsinki on katuturvallisuudessa kuntien pahnanpohjimmaisia.

Kiitos koronan, katuturvallisuus parantui monin paikoin viime vuonna, kun ihmiset välttivät turhaa liikkumista ilta- ja yömyöhään. Katurikollisuus keskittyy pääasiassa sinne, missä liikkuu paljon ihmisiä. Myös päihteiden käyttö linkittyy suureen osaan katurikollisuutta.

Päiväaikaan kaduilla on hyvin turvallista, kun liikenteen vaaroja ei oteta lukuun.

Turvattomuuden tunne on aina yksilöllinen kokemus. Se ei ole suorassa suhteessa reaalisiin vaaratekijöihin. Ryöstön tai pahoinpitelyn kohteeksi joutuvat useimmin nuoret miehet.

Vaaraa ei toki kannata tieten tahtoen uhmata vaan varoa.

Uusimmat

Fingerpori

comic