Pääkirjoitukset

Tammelan kunta on sosiaalisen median hyödyntämisessä seutukunnan suunnannäyttäjä – Vaikuttajaviestintä on modernia puskaradiota

Nanovaikuttaja voi jatkossa välittää somessa tunnelmia vaikka Tammelan talviriehasta. Kuva: Lassi Puhtimäki
Nanovaikuttaja voi jatkossa välittää somessa tunnelmia vaikka Tammelan talviriehasta. Kuva: Lassi Puhtimäki

Tammelan kunta aukoo uusia polkuja värväämällä eri-ikäisiä nanovaikuttajia nostamaan kunnan huomioarvoa Facebookissa, YouTubessa, TikTokissa, Instagramissa tai vaikka blogeissa.

Sosiaalisen median hyödyntämisessä kahden kansallispuiston kunta on seutukunnan suunnannäyttäjä. Tammelalla on ollut PR-sissejä, erilaisia kampanjoita ja teetettyjä analyyseja kunnan medianäkyvyydestä.

Nanovaikuttaja ei terminä vanhemmalle polvelle paljon kerro. Kyse ei ole sen kummemmasta kuin tavallisista ihmisistä, jotka kertovat Tammelan kunnasta sosiaalisessa mediassa tekstein, kuvin tai videoin.

Iso hakijamäärä nanovaikuttajaksi kertoo siitä, että kunta on ajan hermolla. Some alkaa olla erottamaton osa ihmisten elämää, kun älypuhelin kulkee koko ajan mukana.

Kannustimena nanovaikuttamiseen ei varmastikaan ole palkkion suuruus vaan valmiiksi lämmin suhde koti- tai kesäkuntaan.

Kun muutenkin arkielämäänsä ja tapahtumia kunnassa taltioi somessa ja seuraajiakin on, miksei sitä voisi tehdä myös vähän tavoitteellisemmin – ikään kuin yhteiseksi parhaaksi.

Kunta- ja muussakin mielikuvamarkkinoinnissa on todettu, että aidot ja elämänmakuiset tarinat kiinnostavat ihmisiä kauniilla kuvilla höystettyinä. Markkinointivideot eivät somekansaa kiinnosta.

Suomen kuntaliitto teetti viime vuonna kuntien markkinointitutkimuksen, jonka mukaan viisi tärkeintä osa-aluetta kunnan markkinoinnissa olivat elinkeino-, yritys-, asukas-, kunnan julkisuus- ja mielikuvamarkkinointi sekä matkailu-, kulttuuri- ja vapaa-ajan palvelujen markkinointi.

Osa kunnista on panostanut yritysten vanavedessä juuri moderniin vaikuttajamarkkinointiin, jonka etuna on paitsi persoonallinen ote myös kustannustehokkuus.

Kunnan ja nanovaikuttajien kannalta kyse on palkkiosuhdetta enemmän yhteistyösuhteesta, jossa vaikuttajilla on vapaat kädet tehdä omanlaistaan sisältöä.

Vaikuttajaviestinnän etuna on se, että viestiä välittää omaehtoisesti aito ihminen eikä mainostoimisto tai kasvoton viranhaltija.

Kunnan asukkaat ja kesämökkiläiset ovat tunnetusti niitä parhaita kuntamarkkinoijia.

Uusimmat

Fingerpori

comic