Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Tieliikenne ei saa olla riski, vaan yhteispeliä – Tarkkaamattomuus, huolimattomuus, havaintovirheet, väsyneenä ja päihtyneenä ajaminen sekä liian suuri tilannenopeus johtavat onnettomuuksiin

Tieliikenneonnettomuuksien uhrimäärä ei ole viime vuosina laskenut toivotusti. Tieliikenteessä kuoli Onnettomuustietoinstituutin mukaan viime vuonna 236 henkeä.

Viime vuosikymmenen aikana Suomen tavoitteena oli puolittaa liikennekuolemat vuoden 2010 määrästä. Tavoite, enintään 136 kuolonuhria, jäi kauaksi, sillä uhrien määrä ei laskenut edes alle 200:n.

Tieliikenteessä kuolleita oli pahimmillaan 1960- ja 1970-luvuilla tuhatkunta vuodessa. Määrä nousi vielä 1990-luvun alkuun noin 700 henkeen vuodessa. Siitä uhrien määrä on laskenut selvästi, mutta tahti on jämähtänyt viime vuosina paikoilleen.

Kanta-Hämeessä tieliikenteessä kuolleita on parina viime vuonna ollut kymmenkunta.

Euroopan unionin uusi tavoite on puolittaa sekä liikennekuolemien että vakavasti vammautuneiden määrä vuoden 2020 tasosta vuoteen 2030 mennessä.

Tieliikenteessä loukkaantuneista lähes joka kymmenes loukkaantuu vakavasti.

Liikennekuolemien varjossa valoa tuo kolareissa loukkaantuneiden laskusuunta.

Rattijuoppous selittää ison osan onnettomuuksista, mutta päihteiden kitkeminenkään ei valitettavasti riittäisi puolittamaan uhrilukuja.

Autojen turvatekniikka on vuosikymmenten aikana kehittynyt, mutta etu ulosmittautuu isoilla nopeuksilla.

Tiestön kunto kohentuu puolestaan hitaasti. Kohtalokkaimpia liikenneonnettomuuksia ovat kohtaamisonnettomuudet, kun keskikaiteiden määrä kasvaa teillä kovin verkkaisesti.

Suurin riskitekijä on edelleen ihminen moottoriajoneuvon ohjaimissa. Henkilövahinkoja sattuu suhteellisesti eniten hyvissä tieolosuhteissa.

Etenkin tarkkaamattomuus, huolimattomuus, havaintovirheet, väsyneenä ja päihtyneenä ajaminen sekä liian suuri tilannenopeus johtavat onnettomuuksiin.

Jokainen voi vaikuttaa liikenneturvallisuuteen omalla käyttäytymisellään.

Liikenneonnettomuuksien torjunta vaatii paitsi asennekasvatusta ja uutta liikenneturvallisuusstrategiaa myös poliisilta jatkuvaa näkymistä liikenteessä.