Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Sähköpotkulaudat tuovat päivystykseen uuden potilastyypin – Onnettomuudet ovat ehkäistävissä

Hämeenlinna ennakoi ja muutti sääntöjä jo ennen sesongin alkua. Viikonloppuöisin ei huristella ja muutenkaan yöllä ei pääse yhtä kovaa kuin päivällä. Hyvä niin.

Tuleva kesä tuonee uuden potilasryhmän Kanta-Hämeen keskussairaalaan, sillä nyt sähköllä toimivat laudat ovat rantautuneet pienempiinkin kaupunkeihin, muun muassa Hämeenlinnaan.

Kansalaiset ovat myös hankkineet aktiivisesti sähköpotkulautoja, joten kaupungeissa kuin kylilläkin äänettömiä menopelejä vilistää entistä enemmän. Se vaatii kaikilta liikenteessä kulkijoilta tarkkaavaisuutta.

Myös Kanta-Hämeen keskussairaalan päivystyksessä odotetaan uutta potilastyyppiä, jolla on usein pään ja käsien alueelle sijoittuvia ruhjeita sekä lonkka- ja sääriluun murtumia.

Skuuttien nopeuden säätö vaikuttaa suoraan vammojen laatuun. Mitä nopeampi vauhti, sitä suuremmat vammat, jos kaatuu tai törmää toiseen kulkijaan.

Skuutteja voikin verrata polkupyöriin. Pitää tuntea liikennesäännöt, ajaa omiin kykyihin nähden oikealla nopeudella ja tarkkailla muuta liikennettä.

Päättäjät Hämeenlinnassa ennakoivat tilannetta ansiokkaalla tavalla. Viranhaltijan päätöstä haastettiin muutosehdotuksella, joka meni läpi.

Uuden linjauksen mukaan viikonloppuöisin sähköpotkulaudoille ei saa enää ajaa.

Sääntöjä muokattiin niin, että laudat eivät kulje perjantain ja lauantain sekä lauantain ja sunnuntain välisinä öinä puolenyön ja aamuviiden välillä.

Lisäksi kaupunkirakennelautakunta laajensi 15 kilometrin tuntinopeuden välillä kello 23–6 koskemaan vain keskusta-alueen sijan koko kaupungin aluetta.

Muutokset olivat fiksuja. Tilastot nimittäin kertovat, että juuri öiseen aikaan sattuu paljon onnettomuuksia, kun ihmiset huristelevat maistissa sähköpotkulaudoilla.

Esimerkiksi viime kesänä Helsingin-Uudenmaan sairaanhoitopiirin (Hus) tilastojen mukaan kaikkein todennäköisemmin onnettomuuteen joutuu noin 20-vuotias päihtynyt nuori, joka on matkalla kotiin illanvietosta.

Vammoja voitaisiin ehkäistä myös kypäräpakolla, mutta se olisi varsin työläs. Skuutit ovat yleensä nopeassa tilapäiskäytössä, kun jalan ei määränpäähän ehdi tai haluaa vaihtelua kulkutapaansa.