Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Mielipide: Forssan yöpäivystys ja asiakasturvallisuus – Tehtävänä ei voi olla työpaikkojen ylläpito

Forssan yöpäivystyksen jatko on ollut tapetilla, lupa toiminnan jatkolle on katkolla vuoden vaihteessa. Keskustelua ei ollut oikeutta käydä, koska eduskuntavaalit ja koska lupaus hyvinvointialueen häiriöttömästä aloituksesta. Noin 1,2 miljoonan vuosittaisesta järjestelmästä olisi ollut syytä keskustella tässäkin kohtaa kriittisesti. Järjestelmä pitkittää avunsaantia ja aiheuttaa päällekkäisiä tutkimuksia/kustannuksia.

Olen joutunut omakohtaisesti kahden kuukauden aikana kolme kertaa kokemaan vierestä Forssan yöpäivystyksen asiakkaan hoitopolun hidastamisena, aiheuttaen päällekkäisiä yhteiskunnallisia sekä asiakkaalle koituvia kustannuksia ja ennen kaikkea asiakasturvallisuuteen vaaratilanteita. Jokaisessa tilanteessa potilas ja omaiset ovat tienneet, että kyseessä on isompi vaiva tai tapaturma, joka vaatii keskussairaalatasoisen operaation ja hoidon.

Lähtökohtaisesti yöaikaiseen päivystykseen ei lähdetä asiassa, joka on kipulääkkeellä hoidettavissa, vaan tiedossa on, että nyt on jotain suurempaa, nopeasti reagoitavaa.

Parin yön takaa omaisellani oli umpisuolen tulehdus, jota lähipiiri ja potilas kivuissaan epäili alusta asti. Kipu oli kestänyt pari vuorokautta ja yöllä hakeutui hoitoon. Forssan päivystyksessä annettiin kipulääkettä ja lähetettiin kotiin. Parin tunnin päästä uudelleen kipujen yltyessä päivystykseen. Otetaan labroja ja ultrataan, umpisuolta ei epäillä, kuten ei ensimmäiselläkään käynnillä.

Lopulta lähetetään omaisen kyyditsemänä vatsakipudiagnoosilla Hämeenlinnaan, omainen ajaa henkihieverissä ja hädissään (olisi todella pitänyt viedä ambulanssilla). Potilas oksentaa, kouristelee, ei meinaa päästä autoon sisään ja ulos huonosti päästessään kävelee kaksin kerroin.

Ei pääse Hml:ssa suoraan hoitoon, vaan jonon päähän odottamaan vuoroaan, koska ”näkyy olevan tajuissaan.” Näin sanoi hoitaja, kun omainen kertoi, että potilas on todella kipeä. Ambulanssilla olisi päässyt suoremmin hoitoon tai ainakin istumatta kivuissaan jonottamatta. Kivut yltyivät matkan aikana kohtuuttomasti, joka ammattitaitoisen lääkärin ja hoitajan olisi tullut osata arvioida. Tämän jälkeen aloitetaan kaikki samat tutkimukset Hml:ssa kuin Forssassa; labrat, kuvantamiset ym. ja todellinen hoidonsaanti pit kittyy. Hml:ssa todettiin, että umpisuoli on tulehtunut, tähystysleikkaus ja seuraavana päivänä kotiin.

Hoito pitkittyi, umpisuoli puhkesi, seurauksena vatsakalvontulehdus, isompi leikkaus ja pidempi sairaalassaolo. Saati hirveät kivut ja tuskat. Tästä koitui yhteiskunnalle, potilaalle sekä työnantajalle turhia ylimääräisiä kuluja sekä inhimillistä kipua ja hengenvaara.

Tehtävänä ei voi olla ylläpitää työpaikkoja ilman toimintamahdollisuuksia ja riittävää ammattitaitoa, saati seiniä elinvoimasta puhuaksemme tai tietoliikenneyhteyksiä, jotka eivät turvallisesti välitä potilaan tietoja seuraavalle hoitotaholle. Näitä tilanteita sattuu liian usein, mutta niistä harvemmin uskalletaan tai jaksetaan puhua. Liian usein omaiset joutuvat taistelemaan ja vaatimaan, jotta potilas saa tarvitsemaansa hoitoa.

Kun puhutaan hoitoalan palkoista – samaan aikaan tulee puhua myös hoitoalan tasosta ja työnteon asenteesta. Hoidetaanko jokainen tilanne lääkäreinä, hoitajina tai muina sote-alan työntekijöinä siten, miten itse toivoisi omaa lasta tai läheistään hoidettavan.

Hyvinvointialueille asetettu tavoite on, että jokainen saa oikea-aikaista, tasavertaista ja ammattitaitoista apua. Vähäiset resurssit ja kasvavat kustannukset on kohdennettava yhteiskunnassa kustannustehokkaasti ja asiakasturvallisesti oikein.

Kaisa Lepola

lähihoitaja, sosionomi (AMK) ja sosiaalityöntekijä (YTM)

FSHKY:n hallituksen pj.

Forssan kaupunginvaltuuston pj.

Hyvinvointialueen hallituksen pj.