Totean hyvinvointialueen hallituksen II varapuheenjohtajan, kansanedustajaehdokas Johanna Häggmanin (kesk.) FL:ssä 15.3.2023 julkaistusta mielipidekirjoituksesta seuraavaa.
Häggman hyökkää tekstissään aika tulenkatkuisesti minua vastaan.
Hän on ymmärtänyt väärin oleelliset asiat FL:n 14.3.2023 julkaistusta kirjoituksestani. Tästä esimerkkejä.
Kehotin lehden lukijoita selaamaan Häggmanin vanhojakin tekstejä, vaikka nyt käsittelin ainoastaan niitä asioita, jotka ovat tapahtuneet ensimmäisen aluevaltuuston toimikaudella eli 1.3.2022 alkaen. Aikaisemmat tapahtumat eivät kuuluneet aihepiiriin. Hän ei hoksannut tätä tekstistäni.
Häggman istui viime vuonna kahdella pallilla ollessaan samanaikaisesti toisaalta FSHKY:n työntekijä ja toisaalta hyvinvointialueen hallinnossa keskeinen poliitikko. Kummallakin taholla valmistauduttiin uuden organisaation käynnistämiseen vuoden 2023 alusta lähtien. Kahdella pallilla puurot ja vellit menevät helposti sekaisin. En kuitenkaan edes väittänyt, että näin kävi.
Kokeneena kunnallispoliitikkona Häggman tietää tai ainakin pitäisi tietää, että iso muutos hyvinvointialueella ei tapahdu viranhaltijoiden päätöksillä. Jos joku sellaista selvittelee alustavasti, siihen hänellä saattaa olla sääntöjen mukaan oikeus. Mutta pääsääntöisesti ison muutoksen hyväksyminen on vähintään aluevaltuuston tehtävä.
Häggman on vihjaillut, että hyvinvointialueen muutama viranhaltija on ylittänyt toimivaltansa. Luottamushenkilön on saatettava tällainen lainvastainen toiminta heti hallituksen tutkittavaksi. Hyvää hallintoa ei ole se, että ennen tutkimista kirjoittelee asiasta lehteen. Hallitus ehkä toteaa, että kaikki on mennyt pykälien mukaan. Silloin tästä saattaa aiheutua ikävä mainehaitta vähintään kyseiselle viranhaltijalle.
Kun poliitikko toimii julkisessa hallinnossa, hänen ei pidä polttaa siltoja. Julkinen hyökkäys ei ole paras vaikuttamis- ja lähestymistapa. Jokainen voi vetää johtopäätöksen Häggmanin teksteistä, millainen toimintatapa hänellä on politiikassa.
HM, Forssa