Urheilu Tammela

Elias Seppänen siirtyy Saksan F4-sarjaan

Uusi sarja on tammelalaisen viime vuonna ajamaa Aasian F4-sarjaa kovatasoisempi.
Elias Seppänen on päässyt testaamaan alkavan kauden autoaan Saksassa ja Italiassa. Treenit jatkuvat Alastarolla. Kuva: -
Elias Seppänen on päässyt testaamaan alkavan kauden autoaan Saksassa ja Italiassa. Treenit jatkuvat Alastarolla. Kuva: -

Tammelalainen 16-vuotias formulakuski Elias Seppänen jatkaa uraansa Saksan F4-sarjassa, kun kausi jossain vaiheessa käynnistyy.

Seppänen nousi viime vuonna kansainvälisistä karting-luokista isompiin autoihin, kun hän ajoi täyden kauden Kaakkois-Aasian F4-sarjassa, vieläpä hyvällä menestyksellä. Seppänen oli pääasiassa Malesiassa ajetun sarjan paras tulokas ja yhteispisteissä kakkonen täpärästi italialaisen mestarin takana.

Seppäsen ura siis jatkuu F4-luokassa, mutta erilaisissa kuvioissa. Maailmalla on tänäkin vuonna tarkoitus ajaa 16 maan tai alueen F4-sarjaa, joista Saksan ADAC Formula 4 on yksi tasokkaimmista.

– Saksan sarja oli jo vuosi sitten tavoitteenani, mutta nyt se toteutuu. Autokin on ollut minulla jo vuoden. Saksan sarjassa on enemmän kuskeja kuin Aasian sarjassa ja taso on kovempi. Vaikka luokka on sama F4, on auto ihan erilainen. Se on isompi, väännöltään tehokkaampi ja nopeampi. Kierrosajat ovat noin viisi sekuntia nopeampia ja kun Aasiassa F-nelosten huippunopeus oli rapiat 200, on se Saksan sarjassa yli 240, Seppänen selvittää.

Talli vielä julkistamatta

Seppäsen tallikuviot ovat selvät, mutta uutta tallia ei ole vielä julkistettu, vaikka kuski itse sen tietääkin.

– Yleensä talli julkistetaan kilpailuviikonlopun yhteydessä, mutta nyt koronan vuoksi ei kilpailla. Sarjan piti alkaa tänä viikonloppuna, mutta nyt avaus on siirretty elokuulle, Seppänen kertoo.

Saksan F4-sarjan on määrä alkaa 14. elokuuta legendaarisella Nurburgringin radalla. Sarjan tavoitteena on päästä ajamaan seitsemän kilpailuviikonloppua. Saksan lisäksi sarjaa ajetaan Hollannin ja Itävallan F1-radoilla.

Viime vuonna ADAC F4-sarjassa ajoi pari suomalaiskuskia, mutta nyt Seppänen arvelee olevansa sarjan ainoa suomalainen.

Treeniä Saksassa ja Italiassa

Seppänen on päässyt ajamaan tänä vuonna autollaan testejä Saksassa ja Italiassa. Nyt hän pääsee ajamaan myös Suomessa, kun auto on täällä.

– Treenaan ainakin Alastarolla.

Silloin kun Seppänen ei pääse oikean auton rattiin, hän on jatkanut pääharrastustaan simulaattorilla ajamista.

Seppänen osallistui viime viikonloppuna Digital Racing eSM-sarjan karsintaan. Sarjaan ilmoittautui 152 kuskia, joista 60 osallistui ensimmäisen osakilpailun aika-ajoon. Seppänen oli aika-ajossa 30:s, mutta itse kisassa kävi niin kuin oikeissakin kisoissa voi sattua eli hän joutui keskeyttämään kilpakaverin törmäyksen vuoksi.

Seuraava eSM-osakilpailu ajetaan vapun jälkeen.

Siinäkin Seppäsellä on voitto mielessä, kuten oikealla radallakin.

– Aina lähdetään voittamaan, määrittelee tammelalainen tavoitettaan myös Saksan kauteen.

Seppänen asuu Tammelassa, mutta käy Espoossa ammattikoulua automekaanikkolinjalla. Hän muutti koulun vuoksi Helsinkiin, mutta kun koulutyö vaihtui etäopetukseen palautui kotipaikkakin Tammelaan. FL

Uusimmat

Näkoislehti

21.9.2020

Fingerpori

comic