Urheilu Forssan seutu

Lihaskunnon ylläpitoon ja ulkona liikkumiseen löytyy monia vaihtoehtoja Forssan seudulla

Koronaviruksesta huolimatta Forssan seudulla on edelleen monipuoliset mahdollisuudet kunnon ylläpitämiseen.
Forssan kaupungin liikuntasihteeri Pauliina Jolanki näyttää mallia oikeaoppisesta kahvakuulaliikkeestä Kaikulan kuntoradalla. Kuva: Tapio Tuomela
Forssan kaupungin liikuntasihteeri Pauliina Jolanki näyttää mallia oikeaoppisesta kahvakuulaliikkeestä Kaikulan kuntoradalla. Kuva: Tapio Tuomela

Koronavirus pakotti ainakin ryhmäsisäliikunnat tauolle, mutta liikkumiseen ja oman kunnon ylläpitoon on Forssan seudulla edelleen runsaasti mahdollisuuksia.

Vaikka maassamme vallitsevat poikkeusolot, Forssan kaupungin liikuntasihteeri Pauliina Jolanki muistuttaa, että liikuntasuosituksia ei ole peruttu.

– Suositus on tehdä kahdesti viikossa lihaskuntoharjoitus ja kolmesti viikossa aerobista kestävyyttä. Myös kordinaatio- ja tasapainoharjoittelusta kannattaa huolehtia. Mielen hyvinvoinnin takia on tärkeää mennä pihalle, mutta minimoida tartuntariski. Unen laatu paranee ja stressi vähenee, kun liikkuu ulkona, Jolanki neuvoo.

Hygieniasta huolehdittava

Forssasta löytyy lihaskunnon harjoittamiseen monipuoliset ulkokuntoilualueet urheilukentältä ja Kaikulan kuntoradan kupeesta. Kaikulasta löytyy muun muassa Suomen oloissa harvinainen kahvakuulalaite. Lisäksi Lammin ympärillä on lisää kuntoilulaitteita.

Jolanki kertoo, että ulkokuntoilualueet ovat olleet kevään aikana ahkerassa käytössä.

– Alle kymmentä henkeä siellä on kerralla käynyt. Turvavälit on syytä muistaa ja käsihygeniasta pitää huolta. Koska alueilla ei ole tarjolla käsidesiä, kannattaa käyttää hansikkaita treenatessa, Jolanki opastaa.

Takatalvi on viime päivinä vallannut Forssan seudunkin. Jolangin mukaan se ei ole este laitteiden käytölle, mutta jos laitteet ovat jäässä, käytön turvallisuutta pitää miettiä erityisen tarkasti.

Kuntoradoilla piilee yllätys

Ulkokuntoilualueen laitteissa on QR-koodit, jotka lukemalla pystyy katsomaan älypuhelimesta ohjeita liikkeisiin. Myös muita kuntoilijoita seuraamalla pääsee liikkeistä jyvälle.

Jolangin mukaan laitteita kannattaa käyttää kuntopiirityyppisesti.

– Tee joka liikettä kolmen sarjoissa ja pidä pieni lepo välissä. Laitteet ovat perusvälineitä, joiden avulla jokainen keksii hyvän ja tehokkaan treenin, Jolanki neuvoo.

Hän iloitsee siitä, että pyöräily on lisääntynyt koronan myötä. Myös ihan tavallisia kävely- tai sauvakävelylenkkejä kannattaa tehdä joko teillä tai kuntoradoilla.

– Meillä on upeat kuntoradat Paavolassa ja Kaikulassa. Mutta aina ei kannata mennä sitä kuntorataa pitkin. Lenkin sisäpoluilta löytyy ihania polkuja etenkin nyt, kun luonto heräilee, Jolanki vinkkaa.

Vaativampaan makuun on tarjolla korkeuseroja Hunnarin maastossa, missä voi samalla vaikka paistaa makkarat laavulla. Porraskävelyä voi harrastaa vaikka Lammin ja entisen Rantasipin välisissä portaissa.

– Askelkyykkyä ylämäkeen, tekee hyvää reisille, liikuntasihteeri haastaa.

Frisbeegolf koko perheen laji

Lounais-Hämeen Rasti käynnistää 21. huhtikuuta alkaen suunnistajille omatoimiset Forssan Lehden iltarastit, jotka nyt on toistaiseksi peruttu. Forssan lisäksi rasteja järjestetään Tammelassa ja Jokioisilla, joissa lähtö on urheilukentältä.

Jolanki on huolissaan lasten vähentyvästä liikkumisesta nyt kun harrastukset, koululiikunta ja koulumatkan jäävät ohjelmasta tai vähemmälle. Hän suosittelee lapsille, pienemmille lapsiporukoille ja perheille frisbeegolfia. Ratoja löytyy ainakin Forssasta, Tammelasta, Jokioisilta ja Ypäjältä.

– Haastan kaveriporukat ja perheet testaamaan Forssan seudun hienoja ratoja. Alkuun pääsee yhdellä kiekolla, eikä koko rataa ole pakko kiertää.

Myös perinteistä golfia voi tällä hetkellä harrastaa Ypäjällä tietyin ehdoin. Lähdöt tapahtuvat tällä hetkellä neljän sijaan kahden hengen ryhmissä.

Tammelassa avattiin jo tenniskenttä. Forssassa urheilukentän kenttä avautuu heti kun maa hieman lämpenee. Suosiotaan kovasti kasvattanutta padelia voi harrastaa ainakin yksityisillä kentillä Eerikkilässä ja Jokioisilla.

Ikäihmisille tuolijumppaa

Huolta Jolanki kantaa myös ikäihmisistä. Heitäkin hän kannustaa liikkumaan myös ulkona, kunhan turvallisuudesta pidetään huolta etäisyydet ja pienet ryhmäkoot muistaen. Jolanki muistuttaa, että lihasvoimaa voi harjoituttaa myös kotona oman kehon painolla. Esimerkiksi Forssan kaupungin liikuntatoimen youtube-sivuilta löytyy erilaisia jumppaohjeita. Kaupunki on jo kerran lähestynyt ikäihmisiä kirjeellä muistutuksena liikunnan tärkeydestä.

– Forssa lähetti torstaina toisen infokirjeen yli 70-vuotiaille ja siellä on mukana helppo tuolijumppa, Jolanki kertoo. FL

Uusimmat

Näkoislehti

17.9.2020

Fingerpori

comic