Urheilu Forssa

Mahtavia uutisia ratamoottoriveneilystä: Kalle Viippo nousee kuninkuusluokkaan

Forssalaislupaus allekirjoitti sopimuksen rataveneilyn ruotsalaisen F1-huipputallin kanssa.
Forssalainen Kalle Viippo ajaa ensi vuonna rataveneiden kuninkuusluokkaa ruotsalaisessa huipputallissa. Kuva: Chris Davies
Forssalainen Kalle Viippo ajaa ensi vuonna rataveneiden kuninkuusluokkaa ruotsalaisessa huipputallissa. Kuva: Chris Davies

Forssalainen kilpaveneilijä Kalle Viippo ajaa ensi kaudella ratamoottoriveneiden kuninkuusluokkaa. Viippo, 21, allekirjoitti tällä viikolla sopimuksen ruotsalaisen huipputallin F1 Team Swedenin kanssa.

– Olen innoissani ja todella hyvin mielin. Tiimi on yksi sarjan parhaista, Viippo kertoo.

Viippo saa alkavalla kaudella varmasti kilpailukykyisen kaluston allensa, sillä F1 Team Sweden kuuluu sarjan kärkitalleihin. Kaudella 2019 tiimin omistaja ja toinen kuljettaja, ruotsalainen Jonas Andersson sijoittui luokan MM-pisteissä toiseksi. Tallien mestaruussarjassa F1 Team Sweden saavutti myös hopeaa.

– Olen Jonaksen kanssa vanhoja tuttuja, tutustuin häneen kun ajoimme vuonna 2016 F4-luokkaa. Hän on mukava kaveri, joka osaa itse rakentaa sarjan parhaat moottorit. Uskon, että tämä tiimi on minulle paras mahdollinen päästä sisään F1-luokkaan, Viippo kertoo.

Viippo ajoi kaksi edellistä kautta Formula 2 -luokkaa omassa tallissaan. Tämän vuoden MM-sarjassa hän ajoi nousujohteisesti kahdeksanneksi.

Kuninkuusluokka on kuninkuusluokka

Siirtyminen F2-luokasta F1:n MM-sarjaan on iso askel, vaikka kakkosissakin mennään jo lujaa. Kun F2-veneissä on tehoa noin 200 hevosvoimaa, F1:ssä heppoja löytyy 450.

Nollasta sataan kuninkuusluokassa kiihdytetään 2,5 sekunnissa ja huippunopeudet ovat noin 240 kilometriä tunnissa. Se on hurjaa vauhtia vedessä.

– Huippunopeuksissa ei ole ihan älytöntä eroa F2-veneisiin, mutta kiihtyvyys on aivan eri luokkaa.

F1-sarjassa kilpailee yhdeksän tiimiä ja parikymmentä maailman huippuveneilijää. Viipon ohella sarjassa kisaa kaksi muuta suomalaiskuskia, vuosien 2007 ja 2010 maailmanmestari Sami Seliö ja Filip Roms. Seliö oli päättyneen kauden MM-sarjassa 9:s, Roms 18:s.

Maailmanmestaruuden vei yhdysvaltalainen Shaun Torrente niukasti ennen Jonas Anderssonia.

Kalle Viippo ajaa alkavalla kaudella ruotsalaistiimissä, joka sijoittui MM-sarjassa toiseksi. KUVA: Simon Palfrader/F1H2O

Ei liian hurjia odotuksia

Forssalaisen nousua yhä kovempiin sarjoihin ovat olleet tukemassa paikalliset yritykset. Nyt kuninkuusluokkaan on saatu taustalle muun muassa oululaisia teknologiayrityksiä, jotka uskovat menestyksekkääseen yhteistyöhön Viipon kanssa.

Salon Kilpaveneilijöiden kuljettajalle ensi kausi on vielä tutustumista uuteen huippuluokkaan.

– Tietenkin ajan niin kovaa kuin pääsen, mutta en ota mitään paineita, eikä kukaan muukaan odota minulta ihmeitä. Sarjassa ajavat maailman parhaat kuskit, joten olisi tyhmää odottaa, että nousen heti kärkeen. Pyrin pääsemään sarjaan sisään ja ajamaan ehjän kauden, Viippo kertoo.

Uutta MM-kalenteria ei ole vielä julkaistu, mutta viime vuonna sarjassa ajettiin kuusi kisaviikonloppua. MM-sarja alkoi maaliskuun lopulla Saudi-Arabiasta. FL

Uusimmat

Näkoislehti

9.4.2020

Fingerpori

comic