Urheilu

Naisten MM-jalkapallo keräsi upeat katsojaluvut ja paljon kiittävää palautetta

Megan Rapinoe palkittiin parhaan maalintekijän Kultainen kenkä -palkinnolla.
Megan Rapinoe palkittiin parhaan maalintekijän Kultainen kenkä -palkinnolla. Kuva: ALL OVER PRESS

Naisten huippujalkapallo löysi tänä kesänä Suomessa uskollisen ja innokkaan yleisön. Naisten MM-kisat olivat viime viikkoina Ylen tv-kanavilla suosituimpien ohjelmien joukossa ja Yle Areenan toiseksi katsotuin sisältökokonaisuus kisakuukauden aikana.

Naisten jalkapallon maailmanmestaruudesta kamppaili kaikkiaan 24 maata ja joukkuetta. Kisat järjestettiin Ranskassa 7.6.–7.7. 2019.

 

USA:n ja Hollannin välistä loppuottelua seurasi sunnuntaina 7.7. televisiosta keskimäärin 534000 katsojaa.

Se oli Suomessa viikon neljänneksi katsotuin ohjelma. Eniten katsojia oli ruudun äärellä klo 19.15–19.30 välillä, 699000.

Loppuottelun tavoittavuusluku oli 1,1 miljoonaa katsojaa. Luku tarkoittaa sitä, että lähetystä katsoi 1,1 miljoonaa silmäparia vähintään kolmen minuutin ajan.

Lauantain pronssiottelun keskikatsojamäärä ylsi televisiossa 324000 katsojaan. Välieräottelut keräsivät ruutujen ääreen yhteensä yli puolen miljoonan yleisön.

– Jalkapallon MM-kisat kasvoivat kesän ilmiöksi ja olemme iloisia, että pystyimme omalta osaltamme nostamaan naisjalkapalloilun huumaa. Tavoitimme sisällöillämme myös paljon uusia jalkapallon ystäviä. Katsojaluvut, nettiluvut ja palautteet kertovat, että onnistuimme jälleen kerran luomaan merkittävän kokonaisuuden suomalaisille, toteaa MM-kisojen sisältötuottaja Antti Ennekari.

 

Yle toteutti naisten kisat isommin kuin koskaan, ja Ylen kanavilla nähtiin kesä–heinäkuun aikana kisojen kaikki 52 ottelua – suomeksi ja ruotsiksi selostettuina.

Lähetystunteja oli yhteensä noin 160. Suurimmassa osassa pelejä oli mukana myös studio-osuus.

– Ylellä on aina ollut ammattitaitoinen ryhmä tekemässä arvokisoja ja niin oli tälläkin kertaa. Erityismaininnan ansaitsevat varsinkin monet uudet asiantuntijat, jotka ottivat lähetykset haltuun kokeneempien kollegoidensa lailla, Ennekari jatkaa.

Yle Urheilu on viimeisen vuoden aikana kiinnittänyt erityistä huomiota tasa-arvoon urheiluohjelmistoissaan.

 

 

 

Uusimmat